دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1383 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 84-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moshref R, Sadrieh N. Dentists’ Knowledge about Different Impression Techniques for Making Removable Prosthodontics in Isfahan. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2) :79-84
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-234-fa.html
مشرف رامین، صدریه نینا. آگاهی دندان‌پزشکان عمومی شهر اصفهان از روش‌های مختلف قالب‌گیری پروتزهای متحرک دندانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (2) :79-84

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-234-fa.html


چکیده:   (16139 مشاهده)
مقدمه. یکی از مهم‌ترین مراحل ساخت پروتزهای دندانی، قالب‌گیری است. هدف این مطالعه، تعیین آگاهی دندان‌پزشکان عمومی ‌شهر اصفهان در مورد اصول و روش‌های قالب‎گیری پروتزهای متحرک بود. روش‌ها. در این مطالعه پیمایشی تعداد 100 نفر از دندان‌پزشکان عمومی شهر اصفهان به روش نمونه‌گیری غیر احتمالی و آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه‎ پایا و روایی شامل 15 سؤال پروتز پارسیل و 20 سؤال پروتز کامل بود. اطلاعات حاصل به کمک نرم‎افزار SPSS و آزمون‌های ‏t، آنالیز واریانس و ضریب همبستگی اسپیرمن تجزیه و تحلیل گردیدند. نتایج. میانگین نمرات آگاهی دندان‌پزشکان 1/59/14 از 35 نمره و دامنه آن 4 تا 29 بود. میانگین آگاهی در سؤالات پروتز کامل 5/36/8 از 20 نمره و در سؤالات پروتز پارسیل 3/22/6 از 15 نمره بود. بین میزان آگاهی دندان‌پزشکان و سابقه شرکت آنها در سمینارهای بازآموزی و نیز آگاهی و جنس آنان، رابطه معنی‎داری به دست نیامد اما بین میزان آگاهی دندان‌پزشکان و سال‌هایی که از دانش‌آموختگی آنها می‎گذشت، رابطه معنی‎دار معکوسی مشاهده گردید. بحث. به نظر می‎رسد آگاهی دندان‌پزشکان عمومی ‌شهر اصفهان در مورد روش‌های قالب‏‎گیری پروتزهای متحرک مطلوب نباشد. هر چه از سال‎های دانش‌آموختگی آنها می‎گذشت، نمره آگاهی آنها کمتر می‎شد. ارائه آموزش‎های لازم در دوران تحصیل، بازآموزی‎های مؤثر، آموزش از راه دور، ایجاد انگیزه در دندان‌پزشکان و تأکید و تشویق بر مطالعه تکنیک‎های صحیح و علمی پیشنهاد می‎شود.
متن کامل [PDF 174 kb]   (3090 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/7 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education