Akbari M, Mahavelati Shamsabadi R. Direct Observation of Procedural Skills (DOPS) in Restorative Dentistry: Advantages and Disadvantages in Student's Point of View. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (3) :212-220
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2338-fa.html
اکبری مجید، محولاتی شمس آبادی رضا. آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(DOPS) دانشجویان در بخش دندانپزشکی ترمیمی ؛ بررسی مزایا و معایب از دیدگاه دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (3) :212-220
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2338-fa.html
، akbarim@mums.ac.ir
چکیده: (19074 مشاهده)
مقدمه: آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی یا (DOPS) Direct Observation of Procedural Skills روشی ارزشمند برای ارزشیابی مهارت در پروسیجرهای بالینی است. هدف از این مطالعه بررسی مزایا و معایب آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای پروسیجری (DOPS) از دیدگاه دانشجویان دندانپزشکی ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.
روشها: این مطالعه توصیفی مقطعی بر روی دانشجویان دندانپزشکی ترمیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است که در آن تعداد 110نفر از دانشجویان وارد مطالعه شدند. ابتدا آزمون عملی DOPS متناسب با اهداف بخش ترمیمی برای دانشجویان طراحی و پس از هماهنگیهای اولیه اجرا گردید. برای ارزیابی فرایند، ابتدا مصاحبهای بدون ساختار با تعداد 12 نفر از دانشجویان انجام شده و سپس پرسشنامهای پایا که روایی آن بر اساس مطالب مورد اشاره ایشان پایه نهاده شده بود تهیه و به کلیه دانشجویان سال چهارم و پنجم داده شد. پس از جمعآوری اطلاعات، توسط آمار توصیفی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: 71% دانشجویان به خاطر تأثیر مثبت این آزمون بر یادگیری و استقلال عمل ایشان خواستار ادامه این روش بودند. 76% دانشجویان معتقد بودند این شیوه در ایجاد پایایی بین آزمونگرها موفق نبوده است. به علت اثر استرس در زمان آزمون نهایی، 85% دانشجویان با مردود شدن آزمون شونده در مواردی که توانایی انجام فرایند را با کیفیت استاندارد نداشته باشد مخالف بودند و اشاره شد که این روش بهتر است به صورت ارزشیابی تکوینی مورد استفاده قرار بگیرد.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده در این مطالعه، به نظر میرسد روش ارزیابی به اجرا در آمده روشی مناسب برای ارزشیابی تکوینی در دندانپزشکی ترمیمی در دانشکده دندانپزشکی مشهد میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي مهارتهاي باليني دریافت: 1391/7/3 | پذیرش: 1392/1/18 | انتشار: 1392/3/12 | انتشار الکترونیک: 1392/3/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول