Ahanchian M, Mirhaghi A. Nursing Postgraduate Students` Experience of Preparing for Nursing Postgraduate Entrance Exam. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (4) :270-279
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2334-fa.html
، mirhaghia@mums.ac.ir
چکیده: (30855 مشاهده)
مقدمه: افزایش تعداد شرکتکنندگان در آزمونهای ورودی مقاطع تحصیلات تکمیلی رقابت را در این زمینه گستردهتر کرده است. فرایند آمادگی شرکتکنندگان برای آزمون ورودی کارشناسی ارشد از چالشهای جدی برای داوطلبان و مدیران آموزشی بوده است. این مطالعه بر مبنای نظریه انتظار با هدف تبیین فرایند آمادگی دانشجویان کارشناسی ارشد پرستاری برای شرکت در آزمون ورودی این مقطع انجام شده است.
روشها: این مطالعه کیفی از نوع تجزیه و تحلیل محتوی با رویکرد هدایت شده (بر مبنای نظریه انتظار) و با مصاحبه نیمه ساختار یافته با ده نفر از دانشجویان دوره کارشناسی ارشد پرستاری صورت گرفت. اطلاعات به دست آمده با تجزیه و تحلیل محتوی مورد تحلیل قرار گرفت.
نتایج: در پایان تجزیه و تحلیل اطلاعات، چهار درونمایه "خودکارآمدی"، "رایزنی"، "تلاش مداوم" و "حرمت خود" به دست آمد. در رویکرد هدایت شده، انتظار و مطلوبیت پیامد بهترتیب با مفهوم خودکارآمدی و حرمت خود، و همچنین تناسب ابزار با رایزنی و تلاش مداوم در ارتباط بودند. مفهوم "خود" مرکزیترین مفهوم به دست آمده از تجزیه و تحلیل اطلاعات در رابطه با پیشرفت تحصیلی بود.
نتیجهگیری: با توجه به نیاز شرکتکنندگان در کسب سطح قابل قبول عملکرد برای قبولی در آزمون ورودی کارشناسی ارشد پرستاری، آموزش گسترهای از مهارتهای مورد نیاز برای تقویت مفهوم "خود" در دانشجویان توصیه می شود. در این راستا توجه به سبکهای یاددهی- یادگیری دانشجو محور می تواند مفید باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1391/6/27 | پذیرش: 1392/2/28 | انتشار: 1392/4/9 | انتشار الکترونیک: 1392/4/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول