Shams B, Kheradmand A, Mahmoodi M, Hosseini S F, Rafaie E, Vaghef Davari F. Interns’ Viewpoints About Nurses’ Capability And Behavior Towards Patients And Interns. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2) :63-68
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-233-fa.html
شمس بهزاد، خردمند آزاده، محمودی مسعود، حسینی سیده فروغ، رفائی الهه، واقف داوری فرزاد. اظهار نظر کارورزان رشته پزشکی پیرامون توانمندیها و نحوه برخورد پرستاران با بیماران و کارورزان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (2) :63-68
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-233-fa.html
چکیده: (23810 مشاهده)
مقدمه. مراقبت از بیماران یک کار تیمیاست و در هر کار گروهی، عملکرد اعضا، رابطه مستقیم با چگونگی ارتباط متقابل آنها در رسیدن به هدف مشترک دارد. کارورزان رشته پزشکی، به عنوان عضو تیم درمان، لازم است به فرایند مراقبتی از بیمار توسط پرستاران توجه داشته باشند. هدف این تحقیق، تعیین چگونگی نظرات کارورزان رشته پزشکی پیرامون توانمندیها، و نحوه برخورد پرستاران با بیماران و کارورزان بود. روشها. در این مطالعه توصیفی، جمعیت مورد مطالعه (157 کارورز رشته پزشکی) به صورت تصادفی طبقهای، از بین کارورزان بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات، پرسشنامه پایا و روایی بود که با 25 سؤال عملکرد پرستاران در مورد بیماران و کارورزان و همچنین عملکرد کارورزان در قبال بیماران را با مقیاس لیکرت 5 نقطهای بررسی مینمود. برای تحلیل آماری میانگین و انحراف معیار نمرات از آزمون t و همبستگی اسپیرمن و نرم افزار SPSS-9 استفاده شد. نتایج. نمره کلی اظهار نظر کارورزان از عملکرد پرستاران، عدد 06/3 ، در مورد مهارتهای حرفهای پرستاران 99/2، نحوه برخورد پرستاران با بیمار 12/3 و رفتار با کارورزان 14/3 و نمره اظهار نظر کارورزان در مورد عملکرد خودشان در قبال بیماران 32/3 به دست آمد. در مورد تعداد برخوردهای نامناسب بین کارورزان و کادر پرستاری 3/0 در 5 روز گذشته اعلام گردید. بحث. اظهار نظر کارورزان در مورد عملکرد پرستاران در حد متوسط بود. این نظر میتواند به دلایل مختلفی چون تعریف نشدن جایگاه مسؤولیتی این دو با هم و در رابطه با بیمار باشد، بدیهی است که حاصل این ضعف میتواند تأثیر منفی بر چگونگی ادارهکردن بیمار و انجام کار تیمی داشته باشد. لازم است در اهداف، محتوا و روشهای آموزش کارورزان چگونگی برقراری ارتباط با تیم پرستاری گنجانده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/7 | پذیرش: 1383/9/25 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25