[صفحه اصلی ]   [Archive]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 13، شماره 3 - ( 3-1392 ) ::
جلد 13 شماره 3 صفحات 200-190 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی نقش عوامل مؤثر در طراحی الگوی منظم آموزشی بر یادگیری از دیدگاه دانشجویان علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی فسا
زهره ماکولاتی، مجید نقدی، محمدمهدی نقی زاده جهرمی، محبوبه بهار
، zohreh1438@yahoo.com
چکیده:   (16175 مشاهده)
مقدمه: امروزه برای کاهش مسائل و مشکلات آموزشی از تکنولوژی آموزشی استفاده می‌شود. اولین بعد این تکنولوژی طراحی است. به منظور به اجرا درآوردن طراحی، از مدل یا الگو استفاده می‌شود که دارای چهار فاکتور اهداف، شرایط، منابع و ارزشیابی (بازده) است. هدف از این مطالعه، بررسی تأثیر این فاکتورها بر طراحی الگوی منظم آموزشی و نقش آنها بر یادگیری از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی فسا است. روش‌ها: مطالعه از نوع توصیفی– تحلیلی و به روش مقطعی بوده و نمونه پژوهش شامل کلیه 95 نفر دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی فسا (سه ورودی سال‌های تحصیلی 1388 تا 1390) بودند. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق‌ساخته شامل دو بخش اطلاعات دموگرافیک و عوامل مرتبط با الگوی طراحی آموزشی شامل چهار حیطه کلی فوق و 20 سؤال بود. به منظور تحلیل داده‌ها، از آزمون تی تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج: از دید دانشجویان پزشکی، آموزش هم‌زمان تئوری و عملی دروس در فضای آزمایشگاه بیشترین تأثیر (95/±18/4) و استفاده از روش آموزش مجازی کم‌ترین تأثیر (13/1±45/2) را بر یادگیری دانشجویان داشت. به علاوه، میانگین هر چهار حیطه اهداف (92/±4)، شرایط (15/1±46/3)، منابع (1/1±67/3) و ارزشیابی (83/±93/3) تفاوت آماری معناداری با میانگین جواب‌ها (عدد 3) داشت(05/0p>). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه به شناسایی عوامل مؤثر بر یادگیری و مشکلات، کمک نمود تا بتوان با انجام تغییرات لازم به آموزش بهتری دست یافت. به علاوه، با توجه به تأثیر زیاد "مطالعه مطالب هر جلسه قبل از کلاس توسط دانشجو" از میان موارد حیطه شرایط، "شیوه تدریس آموزش هم زمان تئوری و عملی دروس در فضای آزمایشگاه" در بین عوامل حیطه منابع، و "سازگاری مناسب بین محتوای آموزشی و روش تدریس استاد" بر یادگیری در بین سایر موارد حیطه ارزشیابی، به نظر می‌رسد که با توجه بیشتر به این موارد در دانشگاه‌ها می‌توان به آموزش مؤثرتری رسید.
واژه‌های کلیدی: تکنولوژی آموزشی، ‌ طراحی آموزشی، الگو، یادگیری
متن کامل [PDF 222 kb]   (2330 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1391/6/18 | پذیرش: 1392/3/13 | انتشار: 1392/3/13
پرسشنامه مطالعه [DOC 60 KB]  (551 دریافت)
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Makoolati Z, Naghdi M, Naghizadeh jahromi M M, Bahar M. Factors Affecting Learning in Instructional Design Model: Medical Students’ Viewpoint in Fasa University of Medical Sciences . Iranian Journal of Medical Education. 2013; 13 (3) :190-200
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2324-fa.html

ماکولاتی زهره، نقدی مجید، نقی زاده جهرمی محمدمهدی، بهار محبوبه. ارزیابی نقش عوامل مؤثر در طراحی الگوی منظم آموزشی بر یادگیری از دیدگاه دانشجویان علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی فسا. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (3) :200-190

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2324-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 3 - ( 3-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی Iranian Journal of Medical Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4374