Managheb E, Bagheri S. The Impact of Empathy Training Workshops on Empathic Practice of Family Physicians of Jahrom University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (2) :114-122
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2323-fa.html
مناقب اسماعیل، باقری سعیده. تأثیر آموزش مهارتهای همدلی بر عملکرد همدلانه پزشکان خانواده دانشگاه علوم پزشکی جهرم . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (2) :114-122
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2323-fa.html
، esmanagheb@yahoo.com
چکیده: (30167 مشاهده)
مقدمه: همدلی یکی از اجزای مراقبت از بیماران است. اجماع عمومی بر این است که همدلی در ارتباط پزشک و بیمار حیاتی است و بنابراین مقوله مهمی در آموزش پزشکی میباشد، اما چالش اساسی در این است که آیا مهارت همدلی قابل آموزش و یادگیری است؟ هدف از انجام این مطالعه بررسی تأثیر آموزش مهارت همدلی بر عملکرد همدلانه پزشکان عمومی خانواده است.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی در سال 1388در دانشگاه علوم پزشکی جهرم انجام شد. جامعه پژوهش پزشکان خانواده جهرم و بیماران آنها بود. نمونهگیری پزشکان به روش سرشماری و نمونهگیری بیماران به روش آسان بود. کل پزشکان خانواده وارد مطالعه شدند. به ازای هر پزشک، 5 نفر از بیماران او وارد مطالعه گردیدند، بنابراین در حدود 20 پزشک خانواده. 10 نفر در گروه تجربی و10 نفر در گروه شاهد وارد پژوهش شدند. همچنین 100 بیمار در مرحله قبل از آموزش (50 بیمار از پزشکان گروه تجربی و50 بیمار از پزشکان گروه شاهد) و 100بیمار نیز بعد از آموزش (جمعاً 200بیمار) وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد همدلی جفرسون بود که به روش مصاحبه با بیماران تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمون آمار توصیفی (فراوانی مطلق و نسبی) وآزمون تی مستقل و تی زوج تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: مقایسه میانگین نمرات عملکرد همدلانه پیشآزمون در گروه شاهد (39/0±83/1) و تجربی(20/0±85/1) تفاوت آماری نشان نداد (673/0p= و 423/0=t). اما مقایسه میانگین و انحراف معیار نمرات عملکرد همدلانه در گروههای تجربی (45/0±95/2) و شاهد (33/0±82/1) بعد از برگزاری کارگاه آموزشی برای پزشکان گروه مورد تفاوت معنادار نشان داد (000/0p= و 19/14=t).
نتیجهگیری: مداخله ما برای آموزش مهارتهای همدلی در ایجاد تغییر قابل ملاحظه در عملکرد همدلانه پزشکان مؤثر بود. همدلی یک مهارت قابل یادگیری و آموزش میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مهارتهاي ارتباطي دریافت: 1391/6/17 | پذیرش: 1392/2/7 | انتشار: 1392/2/7 | انتشار الکترونیک: 1392/2/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول