دوره 12، شماره 12 - ( 12-1391 )                   جلد 12 شماره 12 صفحات 974-965 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hassanabadi M, Madarshahian F, Khazaei S. Effect of Evidence Based Community Visits for Risk Factors of Crimean-Congo Fever on Students’ Learning. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (12) :965-974
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2313-fa.html
حسن آبادی محسن، مادرشاهیان فرح، خزایی سهیلا. اثر بازدید مبتنی بر شواهد از عوامل خطر تب کریمه کنگو در جامعه بر یادگیری دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (12) :965-974

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2313-fa.html


، mohsenhassanabadi@yahoo.com
چکیده:   (21078 مشاهده)
مقدمه: تغییر تمرکز تدریس از بیمار به جامعه، به عنوان یکی از استراتژی‌های آموزشی معرفی شده است. در این مطالعه اثر بازدید مبتنی بر شواهد از عوامل خطر تب کریمه کنگو در جامعه، بر یادگیری دانشجویان مطالعه گردید. روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی 36 دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال 1389با نمونه‌‌گیری مبتنی بر هدف در طی کارورزی در یک مرکز بهداشتی انتخاب و جهت آموزش عوامل خطر تب کریمه به صورت تصادفی به گروه تجربی (بازدید مبتنی بر شواهد، 18 نفر) و شاهد (تدریس سنتی، 18 نفر) تخصیص یافتند. اطلاعات با دو پرسشنامه پژوهشگر ساخته پیش‌آزمون و آزمون پایانی جمع‌آوری گردید. شناخت تب کریمه قبل و پس از بازدید از ذبح غیر بهداشتی دام در گروه تجربی و در گروه شاهد قبل و پس از آموزش سنتی اندازه‌گیری شد. اطلاعات با آزمون‌های کای دو، تی مستقل و زوج تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین نمره کل شناخت تب کریمه گروه تجربی (06/1±22/4 بر مبنای 5) پس از مداخله در مقایسه با گروه شاهد (47/1±05/3) به صورت معنادار افزایش یافت (01/0=p). میانگین نمره کل شناخت گروه تجربی از تب کریمه پس از مداخله (06/1±22/4) در مقایسه با ابتدای مطالعه (81/1±66/2) دارای تفاوت معنادار آماری بود (001/0=p). نتیجه‌گیری: بازدید مبتنی بر شواهد از عوامل خطر تب کریمه در جامعه موجب ارتقای یادگیری گردید، بنابراین بازدید مبتنی بر شواهد مانند بازدید از اماکن و مشاغل به عنوان یک راه کار تدریس پیشنهاد می‌گردد.
متن کامل [PDF 270 kb]   (1737 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه
دریافت: 1391/6/11 | پذیرش: 1391/9/25 | انتشار: 1391/12/25 | انتشار الکترونیک: 1391/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education