Valizadeh M, Mousavinasab N, Ahmadi A, Rostami A. A Comparison between Integrated Courses and Discipline-Based physiopathology Program in Zanjan University of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (3) :201-211
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2308-fa.html
ولیزاده مجید، موسوی نسب نورالدین، احمدی اکرم، رستمی علی. مقایسه برنامه کورسی با برنامه ترمی ارائه دروسفیزیوپاتولوژی در دانشگاه علوم پزشکی زنجان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (3) :201-211
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2308-fa.html
، rostami@zums.ac.ir
چکیده: (14435 مشاهده)
مقدمه: در سالهای اخیر تغییراتی در برنامه آموزشی دوره پزشکی عمومی از جمله مقطع فیزیوپاتولوژی داده شده که نتیجه عینی آن مشخص نیست. این مطالعه به منظور ارزیابی و مقایسه وضعیت تحصیلی دانشجویان قبل و بعد از تغییر برنامه درسی از ترمی به کورسی طی یک مدل ساده ادغام افقی در دوره فیزیوپاتولوژی و بررسی نگرش دانشجویان و اعضای هیأتعلمی در مورد فواید و معایب این برنامه انجام گردید.
روشها: در این مطالعه توصیفی-مقطعی اطلاعات 287 نفر از دانشجویان ورودی 80 تا 87 که مقطع فیزیوپاتولوژی را گذرانده بودند شامل نمرات دروس مقطع فیزیوپاتولوژی، معدل کل دوره فیزیوپاتولوژی و علوم پایه، از طریق آموزش دانشکده پزشکی جمعآوری و شاخصهای مد نظر بین ورودیهای 83-80 (برنامه ترمی) با ورودیهای 87-84 (برنامه کورسی) مقایسه شد. از پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی نگرش دانشجویان و مدرسین مقطع فیزیوپاتولوژی استفاده شد. برای آنالیز نتایج از آزمونهای تی مستقل و همبستگی استفاده گردید.
نتایج: معدل مقطع فیزیوپاتولوژی در گروه برنامه ترمی 71/0±30/14 و گروه با برنامه کورسی 93/0±49/14 بود که این اختلاف معنادار بود (944/1-, t=047/0p=). میانگین نمره نگرش اساتید مقطع فیزیوپاتولوژی نسبت به برنامه آموزشی دوره فیزیوپاتولوژی با برنامه درسی کورسی (63/0±)22/3 از 5 ونمره نگرش دانشجویان (35/0±)21/3 از 5 بود.
نتیجهگیری: به نظر میرسد تغییر برنامه درسی مقطع فیزیوپاتولوژی از برنامه ترمی به برنامه کورسی میتواند با بهبود نسبی عملکرد تحصیلی دانشجویان و رضایتمندی اساتید و دانشجویان اثرات مطلوبی بر فرآیند آموزش این دوره اعمال نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1391/6/8 | پذیرش: 1392/1/9 | انتشار: 1392/3/12 | انتشار الکترونیک: 1392/3/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول