، safabakhsh@edc.mui.ac.ir
چکیده: (26389 مشاهده)
مقدمه: امروزه بهبود شیوه زندگی و ارتقای سلامت یک نیاز اساسی برای جامعه بشری است. از عواملی که این نیاز را به ویژه در زمان نوجوانی محسوستر میکند، افزایش بیماریهای مزمن، عوارض و ناتوانیهای ناشی از عادات رفتاری نادرست و غیر بهداشتی است. این مطالعه با هدف تأثیر آموزش ارتقای سلامت بر شیوه زندگی دانشآموزان دبیرستانهای شهر زاهدان انجام شده است.
روشها: مطالعه حاضر، از نوع نیمه تجربی است و جامعه آماری آن دانشآموزان دبیرستانهای شهر زاهدان درسال تحصیلی 90-89 بودند که از بین آنها 400 نفر به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی تجربی و شاهد قرار گرفتند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه 52 آیتمی شیوه زندگی ارتقادهنده سلامت واکر و پندر شامل 6 بعد از شیوه زندگی بود که توسط هر دو گروه تکمیل گردید. سپس به گروه تجربی آموزشهایی در رابطه با ابعاد شیوه زندگی در سه جلسه به همراه دفترچه آموزشی داده شد و 3 ماه بعد مجددا پرسشنامه توسط هر دوگروه تکمیل گردید. دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تی مستقل و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل گردید.
نتایج: میانگین نمرات ابعاد شیوه زندگی گروه تجربی بعد از آموزش در ابعاد تغذیه (4/4±5/24)، رشد معنوی (4±5/24)، مسؤولیت در قبال سلامتی (8/4±5/20)، ارتباط بین فردی (6/3±2/26)، اداره استرس (4±1/22) و فعالیت فیزیکی (5±8/22) نسبت به گروه شاهد به ترتیب با مقادیر (2/4±3/24) و (8/3±3/24) و (2/5±7/20)، (9/3±2/26)، (5±21)، (4/5±7/21) تفاوت آماری معناداری نداشت. میانگین فعالیت فیزیکی دختران بعد از آموزش (9/4±2/24) نسبت به پسران (1/5±5/21) افزایش یافته بود (000=P).
نتیجهگیری: به نظر میرسد برای تغییر در شیوه زندگی نوجوانان، داشتن آگاهی کافی نیست و باید تدابیر دیگری برای تغییر رفتار اندیشید. تغییر در شیوه زندگی نیاز به فرصتهای بیشتر، ایجاد انگیزه و امکانات لازم در جامعه دارد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1391/5/22 | پذیرش: 1392/1/6 | انتشار: 1392/1/6 | انتشار الکترونیک: 1392/1/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول