Zamani B E, Babri H, Ghorbani S. Strategies for the Development of Mobile Learning through Teaching - Learning Activities in Medical Education: Perspectives of Medical Students and IT Professionals in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (2) :87-97
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2263-fa.html
زمانی بیبی عشرت، ببری حسن، قربانی سمیه. شناسایی راهکارهای توسعه یادگیری سیار در فعالیتهای یاددهی-یادگیری آموزش پزشکی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی اصفهان و متخصصان فناوری اطلاعات. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (2) :87-97
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2263-fa.html
، hasan.babri@yahoo.com
چکیده: (30547 مشاهده)
مقدمه: یادگیری سیار (همراه) به عنوان مرحله جدیدی از توسعه یادگیری الکترونیکی، در پی ارائه فرصتهایی جهت انتقال اطلاعات، تقویت و بهبود یادگیری مادامالعمر در دانشجویان علوم پزشکی میباشد. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای توسعه یادگیری سیار از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی اصفهان و متخصصان فناوری انجام شده است.
روشها: تحقیق به روش ترکیبی و از نوع اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل متخصصان فناوری اطلاعات در دانشگاه اصفهان بود که تعداد 10 نفر از آنان براساس نمونهگیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند و در بخش کمی شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودکه تعداد 251 نفر از آنان بر اساس نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی، مصاحبههای نیمه ساختاریافته و در بخش کمی با استفاده از پرسشنامه روا و پایا و محقق ساخته شامل 32 گویه بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون t تک نمونهای و آزمون فریدمن تحلیل شدند.
نتایج: در بخش کیفی، بر بسترسازی فرهنگی، ارائه تعریفی جامع از یادگیری سیار و شناسایی ویژگیهای ابزارهای سیار مناسب برای یادگیری تاکید شد؛ همچنین نتایج در بخش کمی نشان داد 29/85% دانشجویان با یادگیری سیار آشنا بودند. میانگین و انحراف معیار هریک از راهکارهای آموزشی، مدیریتی، اداری-ساختاری و انگیزشی و تفریحی به ترتیب 39/0±82/3، 38/0±70/3، 47/0±95/3، 58/0±68/3 بود که بالاتر از حد میانگین وزنی (3) بود و کلیه گویهها در سطح (05/0>p) معنادار بودند.
نتیجهگیری: برگزاری دورههای آموزشی، برنامهریزیهای آموزشی، اطلاعرسانی و اعطای تسهیلات مالی به عنوان مهمترین راهکارهای توسعه یادگیری سیار در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان معرفی شدند. لذا پیشنهاد میگردد اقدامات لازم برای توسعه این یادگیری از سوی مسؤولان صورت گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1391/5/14 | پذیرش: 1392/2/7 | انتشار: 1392/2/7 | انتشار الکترونیک: 1392/2/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول