Badele shamooshaki M T, Hosseini S A, Jafari S Y, Charkazi R, Bakhsha F. The Relationship between Students’ Study Skills and Academic Achievement. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (1) :66-71
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2241-fa.html
بادله شموشکی محمد تقی، حسینی سید عابدین، جعفری سید یعقوب، چرکزی رحمان، بخشا فوزیه. مهارتهای مطالعه و ارتباط آن با وضعیت تحصیلی دانشجویان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (1) :66-71
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2241-fa.html
، badeleh@gmail.com
چکیده: (29805 مشاهده)
مقدمه: داشتن مهارتهای مطالعه از عوامل مؤثر در پیشرفت تحصیلی است. تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه وضعیت تحصیلی با مهارتهای مطالعه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان انجام گرفت.
روشها: در یک مطالعه توصیفی مقطعی، 292 دانشجو از بین 558 دانشجوی مقطع کاردانی رشتههای بهداشت خانواده، بهداشت مبارزه با بیماریها، بهداشت محیط، اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی و رشتههای مقطع کارشناسی پرستاری، مامایی و دکترای پزشکی عمومی از طریق سرشماری در نیمسال اول سال تحصیلی 88-1387 وارد مطالعه شدند. جمعآوری اطلاعات با پرسشنامه شش قسمتی سنجش مهارتهای مطالعه کانگاس بود. آزمون آنالیز واریانس یک طرفه به همراه آزمون تعقیبی توکی و ضریب همبستگی پیرسون برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات مهارتهای مطالعه دانشجویان مورد بررسی 36/0±44/2 از 4 بود. بین معدل تحصیلی و میانگین نمرات عادتهای مطالعه همبستگی مثبت و پایینی مشاهده شد (001/0, p= 20/0r=). میانگین نمرات مهارتهای مطالعه در دانشجویان با معدل 17 و بالاتر به طور معناداری بالاتر از دیگر دانشجویان بود (001/0, p= 93/7f=).
نتیجهگیری: دانشجویان با معدل تحصیلی بالا از مهارتهای مطالعه بهتری برخوردار بودند. آموزش و مداخله برای افزایش مهارتهای مطالعه دانشجویان به شکل تدریس کارگاهی و یا واحد درسی در ابتدای ورود به دانشگاه توصیه میشود.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/5/2 | پذیرش: 1392/1/6 | انتشار: 1392/1/6 | انتشار الکترونیک: 1392/1/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول