Delaram M. Clinical Education From The Viewpoints Of Nursing And Midwifery Students In Shahrekord University Of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2) :129-135
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-224-fa.html
چکیده: (25863 مشاهده)
مقدمه: ارتقای کیفیت آموزش بالینی، مستلزم بررسی مستمر وضعیت موجود، شناخت نقاط قوت و اصلاح نقاط ضعف است. هدف این مطالعه تعیین وضعیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بود. روشها: در یک مطالعه توصیفی در سال 84-83، از کلیه دانشجویان ترم آخر کارشناسی پیوسته و ناپیوسته پرستاری و کاردانی مامایی به تعداد 133 نفر درخواست شد که پرسشنامهای 36 گزینهای را به صورت خودایفا تکمیل نمایند. دادهها با نرمافزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: مهمترین نقاط قوت آموزش بالینی به ترتیب عبارت بودند از: برخورد مناسب مربی با دانشجو، حضور به موقع مربی و دانشجو در بخش، رعایت پیشنیازهای دروس کارآموزی و رعایت مراحل آموزش بالینی، حمایت کامل مربی از دانشجو، نظارت کافی بر روند آموزش بالینی و مهمترین نقاط ضعف آموزش بالینی به ترتیب عبارت بودند از عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی در محیط بالینی، عدم وجود امکانات رفاهی، عدم ارزشیابی مربی بالینی توسط دانشجو و ناهماهنگی دروس نظری و کارآموزی. نتیجهگیری: دانشجویان اکثر موضوعات مطرح شده در حیطههای اهداف آموزشی و مربی تأیید نمودند در حالی که در مورد محیط آموزشی و نظارت و ارزشیابی وضعیت چندان مطلوب نبود و در مورد برخورد با دانشجو نیز در بعضی موضوعات مشکلاتی وجود داشت. بهبود امکانات و تجهیزات محیط بالینی و بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی توصیه میشود.
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1385/12/5 | پذیرش: 1385/9/24 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24