Karimi Noghondar M, Rahnama Rahsepar F, Golafrooz M, Mohsenpour M. Comparison of Critical Thinking and Clinical Decision Making Skills Among the Last-Semester Nursing Students and Practicing Nurses in Sabzevar University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (12) :916-924
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2238-fa.html
کریمی نقندر مریم، رهنمای رهسپار فاطمه، گل افروز مهدی، محسن پور محدثه. مقایسه توانایی تفکر انتقادی و تصمیمگیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری با پرستاران شاغل بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (12) :916-924
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2238-fa.html
، mohsenpour_m81@yahoo.com
چکیده: (23340 مشاهده)
مقدمه: توانایی تفکر انتقادی و تصمیم گیری بالینی دانشجویان پرستاری و پرستاران موجب ارتقای مراقبت و به کارگیری فرایند پرستاری می گردد. مطالعات گذشته، توانایی تفکر انتقادی و تصمیمگیری بالینی این افراد را ضعیف ارزیابی کرده و مطالعاتی که پرستاران و دانشجویان پرستاری را مقایسه کرده باشد نتایج متناقضی را دربردارند؛ لذا این مطالعه با هدف تعیین و مقایسه توانایی تفکر انتقادی و تصمیمگیری بالینی دانشجویان سال آخر پرستاری و پرستاران شاغل در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1389 انجام شده است.
روشها: در این مطالعه مقطعی کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری (35 نفر) و 35 پرستار با بیش از دو سال سابقه کار در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 1389 به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه استاندارد تفکر انتقادی کالیفرنیا فرم ب و ترجمه فارسی پرسشنامه تصمیمگیری بالینی لوری (Lauri) و همکاران برای گردآوری دادهها استفاده شد. دادهها با آزمونهای آماری تی مستقل، تی زوجی، آنالیز واریانس، مجذورکای و آزمون های غیر پارامتریک تجزیه و تحلیل شد.
نتایج: میانگین نمره مهارتهای تفکر انتقادی در دانشجویان 60/2±49/10 و در پرستاران 60/4±33/10 بود. میانگین توانایی تصمیمگیری بالینی در دانشجویان 46/4±05/68 و در پرستاران 01/10±70/63 بود. مقایسه میانگین مهارتهای تفکر انتقادی و تصمیمگیری بالینی در پرستاران و دانشجویان شرکتکننده تفاوت معنادار نشان داد (001/0>P).
نتیجهگیری: پایین بودن مهارت تفکر انتقادی و تصمیمگیری بالینی دانشجویان پرستاری و پرستاران نشاندهنده لزوم تلاش برای ارتقای این مهارتها با برنامهریزی در آموزش دانشجویان و برنامههای آموزش مداوم است.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1391/5/2 | پذیرش: 1391/9/21 | انتشار: 1391/12/25 | انتشار الکترونیک: 1391/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول