Moradi Dirin M, Verdi M, Delkhah H, Tabrizian K, Izadpanah F. Impact of Pharmacy Training Software, on pharmacy students’ knowledge in Zabol University of Medical Sciences and Their Opinion about it. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (12) :925-934
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2232-fa.html
مرادی دیرین ماندانا، وردی محسن، دلخواه حسین، تبریزیان کاوه، ایزدپناه فاطمه. تأثیر نرمافزار کارآموزی داروخانه بر دانش دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل، و دیدگاه دانشجویان نسبت به آن. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (12) :925-934
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2232-fa.html
، Moradi_mandana@yahoo.com
چکیده: (24661 مشاهده)
مقدمه: درس کارآموزی داروخانه از مهمترین دروس رشته داروسازی است. با توجه به محدودیتهایی که در ارائه این واحد در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل وجود داشت، نرمافزار "کارآموزی داروخانه" طراحی و اجرا شد تا از مشکلات موجود کاسته شود. در این مطالعه تأثیر نرمافزار "کارآموزی داروخانه" بر دانش دانشجویان داروسازی دانشگاه علوم پزشکی زابل و دیدگاه دانشجویان پیرامون آن مورد بررسی قرار گرفت.
روشها: این مطالعه نیمه تجربی، در دو ورودی متوالی دانشجویان دانشکده داروسازی زابل انجام شد(44 نفر). در گروه دانشجویان ورودی سال 85 (22 نفر به عنوان گروه شاهد) از روش متداول آموزش تلفیقی کلاسهای نظری و آموزش عملی در داروخانه استفاده شد، و در دانشجویان ورودی سال 86 (22 نفر به عنوان گروه تجربی)، از آموزشهای نظری(مشابه گروه شاهد) همراه با استفاده از نرمافزار کارآموزی داروخانه و سپس آموزش عملی در داروخانه استفاده شد. در پایان طی برگزاری آزمون کتبی از هر دو گروه، میانگین نمرات دو گروه مقایسه شد. در انتهای جلسه آموزشی، نظرات دانشجویان گروه تجربی با پرسشنامه محقق ساختهی روا و پایا، جمعآوری و مورد بررسی آماری با شاخصهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و همچنین آزمون تی مستقل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمره امتحان کتبی بعد از آموزش درگروه تجربی 89/3±1/13 بود که به طور معناداری بالاتر از همین نمره درگروه شاهد (71/3±75/10) بود (054/2=t و046/0p=). 18 نفر(80/81%) از افراد گروه تجربی در مورد این که نرمافزار کارآموزی داروخانه باعث افزایش کیفیت یادگیری آنها شده است، موافق و کاملاً موافق بودند. درمجموع دانشجویان گروه تجربی با استفاده از نرمافزار کارآموزی داروخانه موافق و کاملاً موافق بودند.
نتیجهگیری: بر اساس نتایج به دست آمده، نرمافزار مذکور باعث افزایش یادگیری این درس شده و دانشجویان دیدگاه مثبتی نسبت به این روش آموزشی تلفیقی داشتند. از آنجا که این نرمافزار قابلیت آموزش در خارج از فضای داروخانه و بدون نیاز به اینترنت را هم داراست لذا پیشنهاد میشود به عنوان یک ابزار کمک آموزشی در تدریس واحد کارآموزی داروخانه مورد استفاده قرارگیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
يادگيري الكترونيكي دریافت: 1391/4/28 | پذیرش: 1391/7/24 | انتشار: 1391/12/25 | انتشار الکترونیک: 1391/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول