Ajh N. Evaluation Of Midwifery Students In Labor And Delivery Training: Comparing Two Methods Of Logbook And Checklist. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2) :123-128
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-223-fa.html
چکیده: (17874 مشاهده)
مقدمه: روشهای ارزشیابی مختلفی برای مهارتهای بالینی معرفی شده است. در واحدهای بالینی، استفاده ازچکلیست و دفترچه ثبت مهارتهای عملکردی رایج است. هدف از این مطالعه، مقایسه نمرات عملکرد و رضایت دانشجویان در روشهای ارزشیابی با چکلیست و استفاده از دفترچه ثبت مهارتهای عملکردی در کارورزی زایمان دانشجویان مامایی بود. روشها: در مطالعهای پیش تجربی که در دانشکده پرستاری و مامایی حضرت زینب (س) وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در نیم سال اول 1384 انجام شد، کلیه دانشجویان ترم چهارم کاردانی مامایی (21 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. کلیه مهارتهایی که باید دانشجو کسب نماید در دفترچه ثبت مهارتهای عملکردی (Log book) تهیه و در اختیار مربیان و دانشجویان قرار گرفت تا بطور روزانه نوع مهارت کسب شده و نمره مربوطه دانشجویان در آن ثبت شود. بطور همزمان مربیان با روش معمول چکلیست، دانشجویان را ارزشیابی کردند. نمرات دانشجویان با نرم افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و میانگین و انحراف معیار تجزیه و تحلیل، و برای مقایسهها از آزمونهای t و مجذور کای استفاده شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات کسب شده در روش دفترچه ثبت مهارتهای بالینی 77/033/16 و در روش چکلیست 41/088/17 بود که اختلاف معنیدار آماری داشت. کلیه دانشجویان در ابتدا از روند ارزشیابی جدید کاملاً رضایت داشتند ولی پس از رؤیت، نمره رضایت آنها 71/85 درصد بود. رضایت دانشجویان از روشهای ارزشیابی اختلاف معنیداری داشت که از ثبت مهارتهای عملکردی رضایت بیشتری داشتند. نتیجهگیری: استفاده از دفترچه ثبت مهارتهای بالینی برای کارورزی زایمان با رضایت بیشتر دانشجویان مامایی همراه بود و ارزشیابی عینیتری را فراهم میساخت. به هر حال، بکارگیری آن نیاز به انجام اصلاحات و مطالعات وسیعتر در سایر مراکز آموزشی دارد
نوع مطالعه:
مقاله کوتاه |
دریافت: 1385/12/5 | پذیرش: 1385/9/24 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24