Alavi M. Structural Equation Modeling (SEM) in Health Sciences Education Researches: An Overview of the Method and Its Application. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (6) :519-530
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2228-fa.html
، m_alavi@nm.mui.ac.ir
چکیده: (14844 مشاهده)
مقدمه: مطالعات مرتبط با علوم انسانی به ویژه آموزش علوم سلامت مملو از موقعیتهایی است که پژوهشگران به بررسی روابط بین متغیرهای مختلف پرداخته و یا این که متمایلند برازش کلی یک مدل نظری را با دادههای حاصل از جامعه مورد مطالعه خود ارزیابی نمایند. این مقاله، روش و کاربرد مدلیابی معادلات ساختاری در پژوهشهای مرتبط با آموزش علوم سلامت را معرفی نموده است.
روشها: اطلاعات این مطالعه مروری با استفاده از مرور و خلاصهسازی مقالات و کتب مرتبط و از طریق جستجوی هدفمند کتابخانهای (جهت دستیابی به کتب) و منابع الکترونیکی شامل موتور جستجوگر گوگل و بانکهای اطلاعاتی (جهت دستیابی به کتب و مقالات) به دست آمد.
نتایج: پژوهشگران عرصه آموزش علوم سلامت قادرند تا با استفاده مدلیابی معادلات ساحتاری و با کمک نرمافزارهای موجود به مناسب بودن مدلهای مفهومی یا کاربرد آن در جامعه مورد مطالعه پی ببرند. گامهای کلی که پژوهشگران لازم است مدنظر قرار دهند شامل قالببندی مطالعه، کنترل از نظر برقرار بودن مفروضات اجرای مدل معادله ساختاری، بررسی برازش و اصلاح مدل، و تفسیر مناسب یافتهها میباشد.
نتیجهگیری: مدلیابی معادلات ساختاری به دلیل دارا بودن قابلیتهای متعدد و نیز غلبه بر محدودیتهای روشهای سنتی، کاربردهای بسیاری در مطالعات مرتبط با علوم انسانی و به ویژه آموزش علوم سلامت دارد.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1391/4/27 | پذیرش: 1392/6/6 | انتشار: 1392/6/6 | انتشار الکترونیک: 1392/6/6
ارسال پیام به نویسنده مسئول