Mehralizadeh S, Pourhoseini M, Vakili َ, Ghorbani R, Zolfaghary S. Factors Affecting Learning of Anatomy: Students' Viewpoints . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (1) :49-57
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2226-fa.html
مهرعلی زاده سمیرا، پورحسینی سید مصطفی، وکیلی عابدین، قربانی راهب، ذوالفقاری شیدا. عوامل مؤثر بر یادگیری درس آناتومی از دیدگاه دانشجویان پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (1) :49-57
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2226-fa.html
، Ab.vakili@yahoo.com
چکیده: (27657 مشاهده)
مقدمه: دانش آناتومی برای دانشجویان رشته پزشکی به جهت ارزش آن در پاراکلینیک و طبابت اهمیت خاصی دارد. دانشجویان منبع اصلی کسب اطلاعات کیفیت و اثربخشی آموزش محسوب میشوند و میتوان از نظرات آنها در بهبود فرایند تدریس و یادگیری استفاده نمود. این پژوهش با هدف بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در مورد عوامل مؤثر بر یادگیری درس آناتومی انجام شد.
روشها: این پژوهش به صورت توصیفی مقطعی بر روی 113 نفر از دانشجویان پزشکی مقطع علوم پایه (ترم چهارم یا بالاتر)، کارآموزی و کارورزی دانشگاه علوم پزشکی سمنان انجام شد. پرسشنامهای پژوهشگر ساخته روا و پایا حاوی مشخصات دموگرافیک و عوامل تأثیرگذار بر یادگیری درس آناتومی، در اختیار دانشجویان قرار گرفت و پس از تکمیل جمعآوری گردید. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای من ویتنی و کروسکال والیس) تجزیه و تحلیل شدند.
نتایج: استفاده از مولاژ با میانگین و انحراف معیار (55/.±59/4)، بیان خوب اساتید (56/0±58/4)، استفاده از نکات بالینی در طول تدریس (68/0±53/4)، مرور مباحث تئوری در کلاس عملی (6/0±50/4) و استفاده از تصاویر آموزشی(67/.±42/4) به ترتیب بیشترین تأثیر را بر یادگیری درس آناتومی داشتند. اختلاف معناداری بین نظرات دانشجویان دختر و پسر در استفاده از نکات بالینی کلینیکی مرتبط در طول تدریس وجود داشت(10./.=p و56/2=t). همچنین بین نظرات دانشجویان مقاطع تحصیلی مختلف در زمینه داشتن پیش مطالعه تفاوت آماری معناداری مشاهده شد (36./.=p و 67/6 =t ).
نتیجهگیری: به عقیده دانشجویان استفاده از شیوههای جدید تدریس و بهکارگیری وسایل کمک آموزشی متنوع، آموزش همزمان مطالب تئوری و عملی آناتومی، بیان اهمیت دانش آناتومی در کلینیک، به همراه بیان خوب استاد بیشترین تأثیرگذاری را در یادگیری درس آناتومی دارد. لذا پیشنهاد میشود، جهت بهبود یادگیری و افزایش علاقمندی دانشجویان پزشکی به آناتومی، از روشهای نوین تدریس و آموزش همزمان مطالب نظری و عملی آناتومی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/4/26 | پذیرش: 1392/1/14 | انتشار: 1392/1/14 | انتشار الکترونیک: 1392/1/14
ارسال پیام به نویسنده مسئول