چکیده: (22049 مشاهده)
مقدمه: ایجاد یک سیستم ارزشیابی منظم و شفاف و عادلانه و توأم با مشارکت استادان، ممکن است موجب جلب رضایت بیشتری استادان گردد. هدف از این مطالعه، تعیین تأثیرات یک مدل مشارکتی ارزشیابی بر دیدگاههای اعضای هیأت علمی نسبت به مدل ارائه شده میباشد. روشها: در مطالعهای تجربی با طرح پیش تجربی تک گروهی، 55 نفر از اعضای هیأت علمیدانشکده پزشکی بطور تصادفی انتخاب شدند. به شرکتکنندگان بانک سؤالاتی در قالب نرمافزار ارائه شد که از طریق آن میتوانستند فرم ارزشیابی انفرادی (اختصاصی) برای خود تهیه کنند. دیدگاه شرکتکنندگان نسبت به این مداخله در شش حیطه در قالب یک پرسشنامه 21 سؤالی با مقیاس لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. دادهها با نرمافزار SPSS به صورت میانگین و انحراف معیار، و با آزمونهای t-test، ANOVA و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج: هشتاد و چهار درصد از نمونهها در مطالعه شرکت کردند و نسبت به تهیه فرم اختصاصی ارزشیابی خود اقدام نمودند. شرکتکنندگان سپس به پرسشنامه نظرخواهی پاسخ دادند. میانگین و انحراف معیار پاسخ شرکتکنندگان 5/0±02/4 از نمره کل 5 بود. بیشترین نمرات را احساس مشارکت و رضایت به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: به نظر میرسد بکارگیری این مدل، که مستلزم حداکثر همکاری اعضای هیأت علمی در فرایند ارزشیابی استاد میباشد، نسبت به کاهش مقاومتها در برابر ارزشیابی و افزایش رضایتمندی کمک کند و واکنشهای ایشان را در برابر بازخورد ارزشیابی بهبود بخشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/5 | پذیرش: 1385/9/24 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24