دوره 6، شماره 2 - ( پاییز 1385 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 113-107 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vahidi R G, Danesh Khah N, Araks M, Koshavar H, Mohammadpour A. Ursing Students’ And Instructors’ Viewpoints Regarding Professional Abilities Of Students In Internship Program At Tabriz University Of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2) :107-113
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-221-fa.html
وحیدی رضاقلی، دانش خواه نسرین، آراکس مادلین، کوشاور حسین، محمدپوراصل اصغر. دیدگاه‌ دانشجویان‌ و مربیان‌ پرستاری‌ در مورد توانمندی‌های‌ حرفه‌ای‌ دانشجویان‌ در کارآموزی‌ در عرصه‌ دانشگاه‌ علوم‌ پزشکی‌ تبریز. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (2) :107-113

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-221-fa.html


چکیده:   (23590 مشاهده)
مقدمه: اغلب‌ مطالعات‌ پیشین‌ به‌ بررسی‌ عوامل‌ مؤثر بر فراگیری دوره ‌آموزش‌ پرداخته‌اند و دستاوردهای‌ دوره آموزش‌ پرستاری‌ کمتر بررسی‌ شده‌ است‌. این مطالعه با هدف‌ تعیین دیدگاه دانشجویان و مربیان پرستاری در مورد توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجویان در کارآموزی در عرصه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. روش‌ها: در این‌ مطالعه‌ توصیفی‌ در سال 1382، 74 نفر دانشجوی‌ ترم‌ هشت‌ دوره‌ کارشناسی‌ و 33 نفر مربی ‌پرستاری‌ با روش‌ سرشماری‌ انتخاب‌ شدند. پرسشنامه‌ پژوهشگرساخته‌ با مقیاس‌ پنج ‌نقطه‌ای لیکرت‌ که‌ 96 سؤال‌ را در حیطه‌های‌ ارائه‌ خدمات‌ به‌ بیمار، مراقبت‌ از بیمار، تأمین‌ امنیت‌ بیمار، توانمندی‌های مدیریتی، ارتقای کیفیت‌ مراقبت‌ و آموزش‌ به‌ بیمار شامل‌ می‌شد، بطور خودایفا بین‌ نمونه‌ها‌ توزیع‌ و سپس کلیه ‌پرسشنامه‌ها جمع‌آوری‌ شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و با آزمون مجذور کای تحلیل گردید. نتایج: از دیدگاه‌ دانشجویان‌ و مربیان، توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجویان در کارآموزی در عرصه، در هر شش‌ بْعد‌ رضایت‌‌بخش ‌نبود. با استفاده‌ از آزمون‌ مجذور کای در ابعاد ارایه‌ خدمات‌ به‌ بیمار، مراقبت‌ از بیمار، توانمندی‌های مدیریتی ، ارتقای کیفیت‌ مراقبت و آموزش‌ به‌ بیمار، بین‌ نقطه‌ نظرات‌ دو گروه اختلاف معنی‌دار آماری‌ مشاهده شد. نتیجه‌گیری: توانمندی‌های حرفه‌ای دانشجویان در کارآموزی در عرصه دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حد مطلوب نبود که می‌تواند ناشی از فقدان محیط حمایتی و انگیزشی، نظارت، سرپرستی و مکانیزم‌های مدیریتی باشد.
متن کامل [PDF 209 kb]   (4024 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/5 | پذیرش: 1385/9/24 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education