Moattari M, Moghaddasi M, Mousavi Nasab M, Razavieh A. The Effect Of Clinical Education Workshop On Nursing And Midwifery Instructors’ Effective Behaviors In Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2) :97-106
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-220-fa.html
معطری مرضیه، مقدسی مهین، موسوی نسب مسعود، رضویه اصغر. تأثیر کارگاه اصول آموزش بالینی بر رفتارهای مؤثر در آموزش بالینی مربیان پرستاری و مامایی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (2) :97-106
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-220-fa.html
چکیده: (29182 مشاهده)
مقدمه: در فرایند تحصیلی، ارتقا و پایش رفتارهای آموزشی بالینی مدرسان ضرورت دارد. هدف این پژوهش تعیین تأثیر شرکت مربیان در یک کارگاه آموزشی سه روزه درباره آموزش و ارزشیابی بالینی بر بکارگیری رفتارهای مؤثر در آموزش بالینی مربیان دانشکده پرستاری و مامایی شهر شیراز بود. روشها: در این پژوهش شبه تجربی با طرح دو گروهی فقط پسآزمون، کلیه مربیانی (39 نفر) که حداقل به مدت چهار ماه آموزش بالینی دانشجویان را بر عهده داشتند، انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه تجربی (19 نفر) و شاهد (20 نفر) تقسیم گردیدند. سپس گروه تجربی در یک کارگاه آموزشی شرکت کرد. دو ماه بعد، تمامی دانشجویانی که تحت نظارت مربیان دو گروه به کسب تجربیات بالینی پرداخته بودند، با یک پرسشنامه پایا و روا حاوی 21 گزینه رفتار مؤثر در آموزش بالینی، مربیان خود را در مورد ارزیابی قرار دادند. میانگین نمرات هر یک از رفتارها در دو گروه با آزمون t مستقل به کمک نرمافزار SPSS مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین کل امتیاز داده شده به گروه تجربی نسبت به گروه شاهد بطور معنیداری بیشتر بود. علاوه بر این، مربیان گروه تجربی در 6 رفتار آموزشی هدایت کنفرانسهای بالینی به نحو مؤثر، ارائه بازخورد مثبت و تشویق، تشویق دانشجویان به تفکر، تجزیه و تحلیل و انتقاد منطقی، داشتن انعطافپذیری، تسهیل خود ارزشیابی دانشجویان و پرسیدن سؤالات تفکربرانگیز، نسبت به گروه شاهد تفاوت معنیداری داشتند ولی در 15 رفتار آموزشی دیگر تفاوت دو گروه معنیدار نبود. نتیجهگیری: شرکت مربیان در کارگاه آموزش بالینی موجب بکارگیری اصول آموزشی توسط آنان گردید و تأثیر مثبتی بر رفتارهای مؤثر آموزش بالینی داشت. مدیران و برنامهریزان باید موقعیتهای مناسبی را برای تسهیل بکارگیری دانش و مهارتهای آموزش بالینی مربیان فراهم کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/5 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24