دوره 4، شماره 2 - ( پاییز 1383 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 78-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi H A, Heidari A, Salsali M. New Graduate Nurses’ Experiences of their Professional Readiness During Transition to Professional Roles. Iranian Journal of Medical Education 2004; 4 (2) :69-78
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-22-fa.html
عابدی حیدرعلی، حیدری عباس، صلصالی مهوش. تجارب دانش آموختگان پرستاری از آمادگی حرفه ای در جریان گذر به نقش بالینی خود. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1383; 4 (2) :69-78

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-22-fa.html


چکیده:   (22554 مشاهده)
مقدمه گذر از نقش دانشجویی به نقش حرفه‌ای، به عنوان یک مرحله مهم در طول دوره شغلی پرستاران، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عدم آمادگی دانش‌آموختگان پرستاری برای گذر به نقش حرفه‌ای خود و ورود به محیط بالین، موجب بروز واکنش‌های نامطلوبی در ابعاد جسمانی و روانی آنها شده و سبب می‌گردد آنان نتوانند خود را با محیط جدید مطابقت دهند. این مطالعه، برای درک تجارب دانش‌آموختگان پرستاری از آمادگی خود برای ورود به محیط کار، طراحی گردیده است.روش‌ها این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی است که با مشارکت 9 نفر از پرستاران تازه کار صورت گرفته است. روش جمع‌آوری داده‌ها، مصاحبه عمیق و بدون ساختار بوده و برای تجزیه و تحلیل و تفسیر داده‌ها از روش دیکلمن استفاده شده است.نتایج یافته‌های این مطالعه در قالب چهار درون‌مایه ارایه گردیده است. این درون‌مایه‌ها عبارتند از: شایستگی حرفه‌ای، اعتماد به نفس، توقعات همکاران و واکنش‌های نامطلوب عاطفی.بحث یافته‌های این پژوهش که تجارب عینی شرکت‌کنندگان در مطالعه می‌باشد، نشان داد که بسیاری از شرکت‌کنندگان در مطالعه، به نوعی عدم آمادگی برای ورود به محیط کار را تجربه کرده‌اند. بازنگری برنامه درسی رشته پرستاری و تدارک برنامه‌های آموزشی مناسب در حین تحصیل در دانشگاه، که بتواند دانش‌آموختگان پرستاری را با آمادگی بیشتر روانه محیط کار نماید، به عنوان راه‌کار مناسب پیشنهاد گردیده است.
متن کامل [PDF 233 kb]   (4712 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/6/15 | انتشار: 1383/9/25 | انتشار الکترونیک: 1383/9/25

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2025 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education