دوره 12، شماره 4 - ( 4-1391 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 307-297 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omid A, Adibi P, Bazrafcan L, Jouhari Z, Shakour M, Changiz T. Best Evidence Medical Education (BEME): Concepts and Steps. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (4) :297-307
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2196-fa.html
امید اطهر، ادیبی پیمان، بذرافکن لیلا، جوهری زهرا، شکور مهسا، چنگیز طاهره. آموزش پزشکی مبتنی بر بهترین شواهد: مفهوم و مراحل. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (4) :297-307

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2196-fa.html


، changiz@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (12216 مشاهده)
برای ارتقای نظام آموزشی و بهبود یادگیری فراگیران، باید آموزش پزشکی مبتنی بر نظرات و اعتقادات شخصی به آموزش بر مبنای بهترین شواهد (Best Evidence Medical Education: BEME) تغییرپیدا کند. در دهه‌های اخیر، BEME نهادی بین‌المللی پیداکرده که با انجام مطالعات مروری نظام‌مند، این فرهنگ را در سرتاسر دنیا ترویج می‌کند. استاد پزشکی که نسبت به آموزش تفکری علمی دارد، در موقعیت‌های تصمیم‌گیری در هنگام ایفای نقش آموزشی، با طرح یک سؤال کلیدی ابتدا مطالعات مروری نظام‌مند را جستجو می‌کند و سپس در صورت عدم دست یابی به این گونه مقالات، جستجو و ارزیابی نقادانه مطالعات غیرمروری را انجام می‌دهد. قضاوت در باره مقالات غیرمروری را بر مبنای روش و کیفیت انجام مطالعه، استحکام و سطح نتایج آن انجام می‌دهد. سپس برای پیاده سازی شواهد و ایجاد تغییر، با برآورد هم خوانی زمینه مداخله و بومی سازی شواهد، برنامه ریزی انجام می‌دهد و انجام ارزشیابی با هدف بازنگری و بهبود برنامه به موفقیت وی کمک می‌کند. در این مقاله، مفاهیم بنیادی و گامهای آموزش پزشکی مبتنی بر بهترین شواهد با زبانی ساده و کاملا کاربردی برای استفاده استادان علوم پزشکی توضیح داده می‌شود.
متن کامل [PDF 286 kb]   (7438 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1391/4/9 | پذیرش: 1391/4/11 | انتشار: 1391/4/25 | انتشار الکترونیک: 1391/4/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education