Kahouei M, Babamohamadi H, Sadat Ghazavi Shariat Panahi S. Use of Information Resources for Clinical Decisions by Nurses and Nursing Students, and Its Barriers after Introducing Information Technology. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (3) :244-253
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2194-fa.html
کاهویی مهدی، بابامحمدی حسن، سادات قضوی شریعت پناهی سهیلا. استفاده پرستاران و دانشجویان پرستاری از منابع اطلاعاتی برای تصمیم-گیری بالینی، و موانع آن بعد از آموزش فناوری اطلاعات. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (3) :244-253
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2194-fa.html
، babamohammady2007@gmail.com
چکیده: (14345 مشاهده)
مقدمه: برگزاری آموزش مهارتهای کار با رایانه و فناوری اطلاعات برای پرستاران، تدوین دروس فناوری اطلاعات در برنامههای درسی دانشجویان پرستاری جهت استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی در محیط بالین از جمله تغییرات در عرصه پرستاری بوده است. هدف از مطالعه شناسایی و مقایسه انواع منابع اطلاعاتی مورد استفاده در بین پرستاران و دانشجویان پرستاری بعد از معرفی فناوری اطلاعات و همچنین شناسایی موانع استفاده از آنها است.
روشها: مطالعه توصیفی– تحلیلی حاضر روی 412 نفر از پرستاران و دانشجویان پرستاری در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و سازمان تأمین اجتماعی سمنان در سال 1390 انجام شد. دادهها از طریق توزیع پرسشنامه پژوهشگر ساخته که وضعیت استفاده از منابع اطلاعاتی را در بین جامعه پژوهش میسنجید، جمعآوری و با استفاده از آزمونهای آماری توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: علیرغم این که اکثر نمونهها دورههای آموزشی فناوری اطلاعات را گذرانده بودند ولی تمایل کمی به استفاده از پایگاههای اطلاعاتی (با میانگین استفاده ماهانه6/0±3/2 از حداکثر نمره 4) و مجلات الکترونیکی (7/0±7/2) در تصمیمات بالینی داشتند. عدم مهارت در استفاده از کتابخانه و همچنین اشکال در درک متون علمی با میانگین نمرات (6/0±2/2) و (9/0±1/2) به ترتیب مهمترین موانع گزارش شده توسط پرستاران و دانشجویان بود. اختلاف نمره استفاده از منابع اطلاعاتی و موانع گزارش شده بین دانشجویان و پرستاران معنادار بود (01/0p<).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تدارک زیر ساختها برای استفاده از منابع اطلاعاتی به روز در عرصه پرستاری کافی نبوده است. به نظر میرسد برای افزایش تمایل پرستاران و دانشجویان به استفاده از این دسته از منابع اطلاعاتی، توجه به رویکردهای جامعی در زمینه مدیریت اطلاعات مورد نیاز میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
تكنولوژي آموزشي دریافت: 1391/4/7 | پذیرش: 1392/3/9 | انتشار: 1392/3/9 | انتشار الکترونیک: 1392/3/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول