Mansoorian M R, Karimi Moonaghi H, Yazdani S, Ahmadi S, Khosravan S. The Nessesity and Quality of Management Education in MD Program in Iran: A Qualitative Study. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (12) :903-915
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2187-fa.html
منصوریان محمدرضا، کریمی مونقی حسین، یزدانی شهرام، احمدی سلیمان، خسروان شهلا. ضرورت و چگونگی آموزش مدیریت برای رشته پزشکی عمومی در ایران: مطالعهای با رویکرد کیفی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (12) :903-915
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2187-fa.html
، khosravan@gmu.ac.ir
چکیده: (25892 مشاهده)
مقدمه: مهارتهای مدیریتی و رهبری با عملکرد درمانگری پزشکی درآمیخته، اما در برنامه آموزش پزشکی عمومی بسیاری از کشورها (از جمله ایران) توجه بسیار کمی به آن شده است. این مطالعه بر اساس مراحل «فرآیند برنامهریزی درسی کرن» تجربیات و دیدگاههای صاحبنظران در خصوص ضرورت و چگونگی آموزش «درس مدیریت» در نظام آموزش پزشکی ایران را به منظور تدوین برنامه این درس در برنامه دوره آموزش پزشکی عمومی بررسی کرده است.
روشها: این بررسی کیفی با روش تحلیل محتوا و بر اساس روش نمونهگیری مبتنی بر هدف با استفاده از دو جلسه بحث متمرکز و 28 مصاحبه نیمه ساختارمند با صاحبنظران علم مدیریت و آموزش در علوم پزشکی، پزشکان مدیر و همکاران سازمانی پزشکان مانند پرستاران، کارشناسان اداری و بیمه تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی در سال 1390 انجام شده است. نمونهگیری در دانشگاههای علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شده است. دادهها با استفاده از روش تحلیل مقایسه ای مداوم داده ها (استراس و کوربین) انجام شد.
نتایج: پس از تحلیل دادههای این مطالعه 6 طبقه اصلی شامل: ضرورت درس مدیریت برای دانشجویان پزشکی عمومی، دانش مورد نیاز، مهارتهای مورد نیاز، ویژگیهای برنامه درس مدیریت و عرصه آموزشی مورد نیاز، روشها و استراتژیهای آموزشی و روشهای ارزشیابی و بازخورد مشخص شد.
نتیجهگیری: با توجه به ضرورت تلفیق رسمی درس مدیریت در برنامه درسی دوره پزشکی عمومی، چگونگی آموزش آن نیز بر اساس تجارب مشارکتکنندگان معرفی شد. مطالعات بعدی به منظور بررسی کارآیی و تعیین مشکلات اجرایی در ارائه درس و نیز دستیابی به هدف ارتقای توانمندیهای مدیریتی پزشکان و پیامدهای ناشی از آن توصیه میگردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
برنامه ريزي درسي دریافت: 1391/4/4 | پذیرش: 1391/6/28 | انتشار: 1391/12/25 | انتشار الکترونیک: 1391/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول