Payami Bousari M, Fathi E, Moosavinasab N. Comparing The Effect Of Lecture Combined With Question And Answer, And Team Member Teaching Design On Nursing Student's Achievements. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2) :45-51
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-214-fa.html
پیامی بوساری میترا، فتحی آذز اسکندر، موسوی نسب نورالدین. مقایسه اثربخشی روشهای طرح تدریس اعضای تیم با سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (2) :45-51
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-214-fa.html
چکیده: (22487 مشاهده)
مقدمه: در دانشکدههای پرستاری، برای آموزش، از روش سخنرانی استفاده میشود. یادگیری از طریق همیاری، یکی از روشهای متداول آموزشی است. این مطالعه با هدف مقایسه روش طرح تدریس اعضای تیم (Team member Teaching Design-TMTD) و روش تلفیقی سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شده است. روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، از طرح دو گروهی با آزمون قبل و بعد استفاده شده است. نمونه مطالعه کلیه دانشجویان ترم دوم پرستاری روزانه (27 نفر) و شبانه (20 نفر) دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال 84-1383 بودند. مباحثی از واحد بهداشت جامعه (1) در یک گروه به روشTMTD و درگروه دیگر به روش سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ ارائه شد. پیشرفت تحصیلی دانشجویان با استفاده از آزمون قبل و بعد و یادآوری ارزیابی گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و برای مقایسه گروهها ازآزمون t زوج و t مستقل استفاده شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان گروه تجربی پس از آموزش به روش TMTD، 5/213 و در گروه سخنرانی با پرسش و پاسخ 2/344/14 از کل نمره 22 بود. با اینکه نمرات دانشجویان در هر گروه نسبت به پیشآزمون افزایش معنیداری داشت ولی نمرات دانشجویان در روش تلفیقی بطور معنیداری بیشتر از TMTD بود. نتیجهگیری: روش سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ نسبت به روش TMTD بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان برتری داشت اما روش TMTD نیز، با فعالسازی دانشجویان در روند آموزش تأثیرات مثبت آموزشی داشته است. توصیه میشود از هر دو روش در آموزش استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/3 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24