Bahadorani M, Yousefy A R, Changiz T. The Effectiveness Of Three Methods Of Teaching Medline To Medical Students: Online, Face To Face And Combined Educational Methods. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2) :35-43
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-213-fa.html
بهادرانی مهناز، یوسفی علیرضا، چنگیز طاهره. اثربخشی سه شیوه تدریس مدلاین به دانشجویان پزشکی: آموزش آنلاین، حضوری و تلفیقی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (2) :35-43
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-213-fa.html
چکیده: (25813 مشاهده)
مقدمه: به منظور ترویج استفاده از آموزش الکترونیک، اولین دوره آموزش آنلاین دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با موضوع مدلاین راهاندازی شد. سپس مطالعهای با هدف مقایسه اثربخشی شیوههای آموزشِ آنلاین حضوری و تلفیقی درس مدلاین در دانشجویان پزشکی، انجام گرفت. روشها: در یک مطالعه تجربی، به 40 نفر از دانشجویان پزشکی، آموزش مدلاین با سه شیوه حضوری، آنلاین و تلفیقی ارائه شده و سپس دانش، مهارت و رضایتمندی فراگیران ارزیابی و مقایسه گردید. ابزار گردآوری دادهها برای دانش، پرسشنامهای چهارگزینهای ده سؤالی، برای سنجش مهارت، با بررسی استراتژی جستجو، تناسب مقالات یافت شده با موضوع و زمان جستجو، و برای رضایتمندی از طریق یک پرسشنامه ده گزینهای با مقیاس پنج نقطهای لیکرت بود. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک نرمافزارSPSS و با انجام تستهای آماری مجذور کای، t-test، ANOVA و کروسکال والیس انجام شد. نتایج: میانگین و انحراف معیار دانش فراگیران در گروه آموزش حضوری 16±75، در گروه آموزش آنلاین 21±70 و در گروه آموزش تلفیقی 13±2/82 از 100 بود. میانگین و انحراف معیار مهارت در گروه آموزش حضوری 25±9/76، در گروه آموزش آنلاین 24±70، در گروه آموزش تلفیقی 11±7/90 از 100 به دست آمد. تفاوت دانش و مهارت در سه گروه از نظر آماری معنیدار نبود. نتایج رضایت دانشجویان از آموزش نیز در سه گروه، اختلاف معنیدار آماری نداشت. نتیجهگیری: احتمالاً ترکیبی از آموزشهای آنلاین و راهنماییهای حضوری برای گسترش آموزشهای الکترونیکی، میتواند اثربخشی قابل قبولی داشته باشد که به هر حال، برای رسیدن به این وضعیت، باید بسیاری از بسترهای سختافزاری و نرمافزاری در دانشگاهها توسعه یابد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/3 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24