در سالهای اخیر با ورود پزشکی مبتنی بر شواهد به ایران و اهمیت بالاترین سطوح شواهد در تصمیمگیریها و سیاستگزاریها، مرور سیستماتیک جای خود را در میان روششناسیهای پژوهشها باز کرد ولی به دلیل عدم آموزش کافی آن و فقدان منابع فارسی کاربردی در رشتههای متعدد دانشگاهی، برداشتهای نادرستی نسبت به آن وجود دارد.
با وجود این که در رشتههای مختلف راهنماهای کاکرین(2) و سی آر دی(3) و برای رشته آموزش پزشکی نیز راهنمای BEME(4) وجود دارد که مراحل مرور سیستماتیک در آموزش پزشکی را به صورت مناسبی توضیح داده و با توجه به این که اجرای هر روششناسی علمی، نیازمند دارا بودن دانش کافی در آن است، مطالعه و پیروی از پروتکلها و دستورالعملهایی که در طول زمان، با صرف هزینه، زمان و نیروی فکری پژوهشگران و دانشمندان مستند شدهاند، میتواند کمترین کاری باشد که پژوهشگران به پاس زحمات ایشان و تولید علم برای رفع مشکلات بشر انجام میدهند.
Shokraneh F. Systematic Review: A Methodology for Prevention and/or Rationalization of Biases?. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (7) :546-550 URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2124-fa.html
شکرانه فرهاد. مرور سیستماتیک: روششناسی برای جلوگیری از سوگیریها یا توجیه آنها؟نقدی بر مقاله «نقشه برداری برنامه درسی (کاربردها و مزایا)». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (7) :546-550