دوره 6، شماره 2 - ( پاییز 1385 )                   جلد 6 شماره 2 صفحات 33-27 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahadoran P, Oreizy H. The Effect Of Different Educational Methods In Changing Girl Students’ Negative Attitude Towards Menstruation, In Intermediate Schools Of Isfahan. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2) :27-33
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-212-fa.html
بهادران پروین، عریضی حمید رضا. تأثیر آموزش شیوه‌های مختلف تغییر نگرش منفی نسبت به قاعدگی در دانش‌آموزان دختر دوره راهنمایی شهر اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1385; 6 (2) :27-33

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-212-fa.html


چکیده:   (17988 مشاهده)
مقدمه: نگرش و طرز تلقی یک دختر نسبت به قاعدگی خود در ایفای نقش مادری و سازگاری اجتماعی و زناشویی آینده وی تأثیر بسزایی دارد. هدف از انجام این پژوهش، مقایسه سه روش آموزشی (آموزش والدین نوجوان، آموزش نوجوانان با استفاده از جزوه آموزشی و آموزش نوجوانان با استفاده از بحث و گفتگو با آنان) برای تغییر نگرش منفی نسبت به قاعدگی بود. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 256 دانش‌آموز دختر 12 تا 14 ساله مدارس راهنمایی شهر اصفهان در سال 1383 انجام شد. برای آموزش هر شیوه آموزشی، دو مدرسه از نواحی مختلف آموزش و پرورش بطور تصادفی انتخاب شدند. یک پیش‌آزمون قبل و یک پس‌آزمون بعد از آموزش انجام گرفت که پرسشنامه‌ای 40 گزینه‌ای، با مقیاس لیکرت 5 نقطه‌ای، نگرش آنان را مورد سنجش قرار می‌داد. از آزمون‌های t وابسته و تحلیل واریانس و کوواریانس برای تجزیه وتحلیل داده‌ها در نرم افزار SPSS استفاده شد. نتایج: میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون نگرش دانش‌آموزان در شیوه‌های آموزشی بحث و گفتگو با نوجوانان و آموزش والدین اختلاف معنی‌داری داشت ولی در شیوه آموزشی ارائه جزوه آموزشی اختلاف معنی‌دار نبود. در مقایسه سه روش آموزشی، روش بحث و گفتگو با نوجوانان نسبت به سایر روش‌ها تأثیر بیشتری داشت. نتیجه‌گیری: برای اصلاح نگرش دانش‌آموزان نسبت به قاعدگی، روش‌های بحث و گفتگو مناسب‌ترین و شیوه آموزش والدین نیز مفید است، ولی روش آموزشی جزوه که بطور معمول در سیستم آموزشی دانش‌آموزان به کار گرفته می‌شود، کارآیی کمتری دارد.
متن کامل [PDF 232 kb]   (4037 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/3 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education