Ehsanpour S. Achieving Minimum Learning Requirements From The Viewpoints Of Midwifery Students In Isfahan School Of Nursing And Midwifery. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2) :17-25
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-211-fa.html
چکیده: (24981 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان رشته مامایی لازم است در پایان دوره تحصیل، از حداقل توانمندی برای ارائه خدمات حرفهای خود برخوردار باشند. هدف از این پژوهش، تعیین میزان دستیابی دانشجویان کارشناسی مامایی به حداقلهای ضروری یادگیری مامایی در دانشکده پرستاری مامایی اصفهان است. روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و به تعبیری نوعی ارزشیابی آموزشی بر مبنای الگوی CIPP (Context, Input, Process, Product) بود. نمونه پژوهش را دانشجویان مامایی دو دوره آموزشی مشتمل بر 36 نفر که آماده امتحان فینال عملی بودند، تشکیل داد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای بود که با تکنیک دلفی و با نظرخواهی از اساتید تهیه گردید. پرسشنامه مجموعاً 12 درس و 61 واحد درسی تخصصی را با شاخص دیدن، شنیدن، مطالعه، تجربه و توانایی انجام کار مورد سنجش قرار میداد. دادهها با نرمافزار SPSS به صورت توزیع فراوانی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در بیش از 90 درصد موارد، کلیه دروس طبق سرفصل مصوب ستاد انقلاب فرهنگی توسط استاد مربوطه در کلاس تدریس شده بود. در آموزش بالینی دانشجویان در موارد ناشایع مانند زایمان بریچ، استفاده از فورسپس، کانسر زنان تجربه کافی نداشتند و در برخی از موارد مانند احیای نوزاد، دانشجویان تجربهای را کسب ننموده بودند. نتیجهگیری: در برخی موارد تجربه دانشجو در کسب مهارت ضعیف بود. پیشنهاد میشود اساتید از روشهای نوین تدریس در جهت فعالسازی دانشجو در کلاس درس استفاده نمایند و برای آموزش موارد ناشایع، از فیلم، مولاژ و سایر وسایل سمعی بصری جدید بهره گیرند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
دریافت: 1385/12/3 | پذیرش: 1390/5/16 | انتشار: 1385/9/24 | انتشار الکترونیک: 1385/9/24