Salimi M, Peyman H, Sadeghifar J, Toloui Rakhshan S, Alizadeh M, Yamani N. Assessment of Interpersonal Communication Skills and Associated Factors among Students of Allied Medicine School in Tehran University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (12) :895-902
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2105-fa.html
سلیمی محمد، پیمان هادی، صادقیفر جمیل، طلوعی رخشان شیوا، علیزاده مریم، یمانی نیکو. ارزیابی مهارتهای ارتباطی بین فردی و عوامل مرتبط با آن در میان دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (12) :895-902
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2105-fa.html
، Jamil.sadeghifar@gmail.com
چکیده: (30706 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان علوم پزشکی به عنوان اعضای اصلی کادر درمان در آینده، نیازمند کسب مهارتهای ارتباطی به منظور برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با بیمار میباشند. هدف از پژوهش حاضر تعیین سطح مهارتهای ارتباط بین فردی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران میباشد.
روشها: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی و مقطعی، تعداد 212 نفر از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی با روش نمونهگیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه استاندارد آزمون مهارتهای ارتباطی بین فردی (Interpersonal Communication Skills Test) بود که دارای 34 سؤال پنج گزینهای با دامنه نمره 34 تا170 میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری t و ANOVA صورت گرفت.
نتایج: در مجموع 170 پرسشنامه تکمیل و تحلیل شد. 6/67% نمونهها دانشجوی دختر بودند. میانگین نمره سطح مهارتهای ارتباطی دانشجویان مورد مطالعه 91/9 82/99 بود که ارتباط معناداری با سال تحصیلی دانشجویان داشت (009/0=p، 980/3F=). میانگین نمره دانشجویان پسر و دختر به ترتیب 16/944/100 و 28/1053/99 بود که آزمون t اختلاف معناداری را بین آنها نشان نداد (58/0=P).
نتیجهگیری: سالهای سپری شده تحصیلی از عوامل مهم مؤثر بر سطح مهارتهای ارتباطی بین فردی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران میباشد. به نظر میرسد که تجربهی آموزشی دانشجویان، عملکرد آنان را در برقراری ارتباط بهبود میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مهارتهاي ارتباطي دریافت: 1391/1/31 | پذیرش: 1391/9/22 | انتشار: 1395/1/23 | انتشار الکترونیک: 1395/1/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول