Rezaei S, Kajbaf M B, Mousavi S V, Mousavi S H. A Prediction Model for Academic Performance among Students of Guilan University of Medical Sciences: Dimensions of Quality of Life, Internet Use, and Attitude toward Addiction . Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (10) :731-742
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2100-fa.html
رضائی سجاد، کجباف محمدباقر، موسوی سیدولی اله، موسوی سید حشمت اله. الگوی پیشبینی عملکرد تحصیلی براساس ابعاد کیفیت زندگی، استفاده از اینترنت و نگرش نسبت به اعتیاد در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (10) :731-742
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2100-fa.html
، m.b.kaj@edu.ui.ac.ir
چکیده: (14737 مشاهده)
مقدمه: عملکرد تحصیلی سازهی واحدی نیست و برنامهریزی برای ارتقای آن در دانشجویان، اقدامات آموزشی گستردهای را میطلبد. پژوهش حاضر به عواملی نظیر ابعاد مختلف کیفیت زندگی، میزان استفاده دانشجویان از اینترنت و چگونگی نگرش آنها نسبت به اعتیاد و مواد مخدر که بهطور بالقوه در عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش دارند میپردازد و یک الگوی پیشبینی ارائه میدهد.
روشها: در یک پژوهش توصیفی مقطعی از 106 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 90-89 به شیوه پیاپی نمونهگیری بهعمل آمد و هر یک از آنها به فرم کوتاه پرسشنامه زمینهیابی سلامت (SF-36)، پرسشنامه نگرشسنج نسبت به اعتیاد و به سؤالی در مورد این که چندساعت در هفته از اینترنت استفاده میکنند، پاسخ دادند. آخرین معدل کل اکتسابی دانشجویان نیز بهعنوان شاخصی برای عملکرد تحصیلی آنان در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمونهای t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و دو رشتهایِ نقطهای و رگرسیون چندگانه بهروش همزمان تحلیل گردیدند.
نتایج: یافتهها نشانگر آن بود که این عوامل مفروض مجموعاً 34% از واریانس مشترک عملکرد تحصیلی را تبیین مینمایند (01/0p<). در مدل نهایی، متغیر میزان استفاده از اینترنت خارج شد اما ابعاد مختلف کیفیت زندگی شامل عملکرد جسمی (001/0p=)، ایفای نقش جسمی (002/0p=)، درد بدنی (03/0p=)، سلامت عمومی (004/0p=)، سلامت جسمی (001/0p=) و همچنین نگرش نسبت به اعتیاد (001/0p=) به طور معناداری توانستند میزان عملکرد تحصیلی را پیشبینی نمایند.
نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود برخی از ابعاد کیفیت زندگی دانشجویان و نیز نگرش منفی آنها نسبت به اعتیاد میتواند در ارتقای موفقیت تحصیلی آنان تأثیرگذار باشد. بنابراین لازم است برنامهریزیهای آموزشی سلامت محور با هدف دستیابی به حداکثر عملکرد تحصیلی در دانشجویان طرحریزی گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1391/1/26 | پذیرش: 1391/7/5 | انتشار: 1391/10/26 | انتشار الکترونیک: 1391/10/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول