دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1452-1443 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kamali F, shakour M, Yousefy A. Peer Assessment in evaluation of Medical sciences students. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1443-1452
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2097-fa.html
کمالی فرحناز، شکور مهسا، یوسفی علیرضا. روش «ارزیابی همتایان» در ارزشیابی دانشجویان علوم پزشکی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1443-1452

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2097-fa.html


، ms.shakour@gmail.com
چکیده:   (12167 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر به ارزیابی همتایان به عنوان یک روش ارزیابی پیشرفت تحصیلی توجه ویژه‌ای شده است. ولی با وجود ایان که بسیاری با این روش آشنا هستند، هنوز در بسیاری از دانشگاه‌ها که با روش‌های سنتی ارزیابی استفاده می‌شوند به عنوان یک روش نوین محسوب می‌شود. لذا در مقاله مروری حاضر به بررسی روش ارزیابی همتایان در آموزش پزشکی پرداخته شد. روش‌ها: با بررسی کتب، مقاله‌ها و تحقیقات از منابع معتبر علمی در زمینه آموزش و علوم پزشکی منتشر شده در منابع اطلاعاتی مستندات مرتبط با ارزیابی همتایان، مزایا، معایب، کاربردها و چگونگی اجرای آن استخراج شد. نتایج: ارزیابی همتایان عبارت است از ارزشیابی فراگیر از عملکرد و فعالیت‌های یادگیری همتایان خود. هدف اساسی این روش ایجاد احساس مسؤولیت بیشتر نسبت به یادگیری خود و همتایان است. از مزایای استفاده از این روش می‌توان به افزایش درک فراگیر از سبک یادگیری خود، تشویق فراگیران به مسؤولیت‌پذیری در یادگیری، دادن و گرفتن بازخورد فوری، تشویق فراگیران به یادگیری عمیق اشاره کرد. از ارزیابی همتایان می‌توان در ارزیابی مهارت‌های ارتباطی، تعهد حرفه‌ای و موارد مرتبط با حیطه عاطفی استفاده کرد. در به‌کارگیری ارزیابی همتایان باید به نکاتی توجه کرد: تعیین معیارهای ارزیابی، انجام بحث بین فراگیران، بعد از ارزیابی همتایان، اطمینان از وجود زمان کافی برای انجام این نوع ارزیابی و آموزش چگونگی اجرای آن به فراگیران. همچنین باید به بعضی محدودیت‌های آن مثل ارتباط خصوصیات اخلاقی فراگیر و نتایج ارزیابی و پایایی پایین آن توجه داشت. نتیجه‌گیری: ارزیابی همتایان یکی از ابزارهای ارزیابی است که اگر درست و به جا به کار رود می‌تواند یک روش مؤثر در ارزیابی تکوینی جنبه‌هایی از آموزش بالینی مانند ارزیابی حیطه عاطفی باشد. لازم است با توجه به خلاء موجود در ارزیابی این جنبه‌های آموزش پزشکی از این ابزار ارزان و در دسترس به خوبی استفاده شود.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی، دانشجویان، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 232 kb]   (3254 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1391/1/25 | پذیرش: 1391/1/30 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education