Shakour M, Yamani N, Jouhari Z. Students and Teachers’ View about Educational Regulation Related to Continuing Education without Entrance Exam. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1411-1419
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2084-fa.html
شکور مهسا، یمانی نیکو، جوهری زهرا. دیدگاه دانشجویان و اساتید پیرامون آییننامه آموزشی ادامه تحصیل بدون آزمون در مقاطع بالاتر. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1411-1419
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2084-fa.html
، ms.shakour@gmail.com
چکیده: (10419 مشاهده)
مقدمه: در سالهای اخیر وزارت بهداشت آییننامهای در زمینه پذیرش دانشجو بدون آزمون دانشجویان ممتاز در مقاطع بالاتر را تصویب کرده است که منجر به مباحث و انتقادات زیادی شده است. لذا در این مقاله به بررسی آییننامه مذبور از نظر اساتید و دانشجویان میپردازیم.
روشها: مطالعه کیفی بوده و جمعآوری اطلاعات از طریق مصاحبه نیمهساختارمند انجام گردید. نمونهگیری هدفمند و از دانشجویان ترم 7 و 8 کارشناسی فاقد شرایط احراز امتیاز آییننامه پذیرش بدون کنکور، دانشجویان کارشناسی ارشد و بعضی اساتید علاقمند دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بودند. نمونهگیری تا رسیدن به اشباع اطلاعات تا 8 نفر ادامه داشت.
نتایج: بعد از پیاده شدن مصاحبههای انجام شده با دانشجویان و اساتید منتخب و تحلیل آنها، 43کد استخراج شد و 11 تم فرعی و سه تم اصلی استخراج شد: الف) عدالت: انتخاب تنها یک دانشجوی ممتاز، نامناسب بودن معیار معدل، تفاوتهای جزیی و پیامد بزرگ، عدم توجه به سیستم نمرهدهی دانشگاه، عدم توجه به سطح دانشگاه محل تحصیل، استحقاق قبول شدن را داشتن. ب) مشکلات اخلاقی: رقابت ناسالم، برخورد نامناسب با پذیرفتهشدگان، ایجاد حس منفی نسبت به همکلاسیها ج) پیشرفت علمی: تشویق دانشجویان به رقابت در کسب علم استفاده بهینه از آموزش عالی رایگان.
نتیجهگیری: وسیعترین مفهومی که اکثر دانشجویان به آن اشاره داشتند مفهوم بیعدالتی بود. و این در حالی است که تصمیمگیری در پذیرش دانشجو باید با اهداف آموزش عالی، عدالت اجتماعی و برابری اجتماعی همخوانی داشته باشد و منجر به یک سیاست و تصمیمگیری درست شود. با وجودی که یک رویه مشخص استاندارد برای پذیرش دانشجو در همه مؤسسات آموزش عالی وجود ندارد ولی امید است بهترین روش گزینش دانشجو اتخاذ شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي برنامه دریافت: 1391/1/19 | پذیرش: 1391/1/26 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول