Jafari M. Comparison of Lecture and Blended Teaching Methods on Learning and Satisfaction of Medical Students in Biochemistry Course . Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (7) :488-497
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2083-fa.html
، m.jafari145@gmail.com
چکیده: (14388 مشاهده)
مقدمه: با توجه به اهمیت آموزش درس بیوشیمی برای دانشجویان رشته پزشکی، روشهای تدریس این درس نیز اهمیت دارد. مدرسین در تلاشند تا با بهکارگیری شیوههای آموزشی مناسب، یادگیری مؤثر دانشجویان را ارتقا بخشند. این مطالعه با دو هدف بررسی تأثیر دو روش سخنرانی و تلفیقی بر میزان یادگیری دانشجویان پزشکی در درس بیوشیمی و همچنین بررسی میزان رضایت آنان از روش تلفیقی، انجام شد.
روشها: در این مطالعه نیمه تجربی، 60 نفر از دانشجویان پزشکی ترم دوم دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج) که در نیمسال دوم سال تحصیلی90- 1389واحد درسی بیوشیمی 2 را انتخاب کرده بودند، به طور تصادفی به دو گروه 30 نفری تجربی و شاهد تقسیم شدند. جهت سنجش اطلاعات از دانشجویان یک پیشآزمون گرفته شد. سپس دانشجویان در گروه شاهد به روش سخنرانی و در گروه تجربی به روش تلفیقی (سخنرانی و بحث گروهی) آموزش داده شدند. به فاصله یک ماه پس از پایان آخرین جلسه آموزشی، پسآزمون برگزار شد. برای بررسی میزان رضایت گروه تجربی از پرسشنامه محققساخته با مقیاس لیکرت استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با نرمافزاری INSTAT با استفاده از آزمون آماری t-test انجام گرفت.
نتایج: میانگین نمره پیش آزمون و پس آزمون در گروه سخنرانی به ترتیب 46/2±16/11 و36/2±38/17 و درگروه تجربی 66/2±46/10 و 37/2±409/15 بود. بین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در گروه تدریس تلفیقی نسبت به گروه سخنرانی اختلاف معنادار آماری وجود نداشت. بنابر نظر دانشجویان، روش آموزشی تلفیقی باعث افزایش اشتیاق (63%)، انگیزه (43%) و رضایت (96%) نسبت به درس بیوشیمی و ارتباط بهتر استاد با دانشجو (96%) می شود.
نتیجهگیری: روش آموزش تلفیقی با تقویت انگیزه درونی و افزایش یادگیری و رضایت دانشجو میتواند در تدریس بیوشیمی دانشجویان پزشکی استفاده شود.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/1/19 | پذیرش: 1391/4/3 | انتشار: 1391/7/24 | انتشار الکترونیک: 1391/7/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول