دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1349-1344 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omid A, Pirhaji O, Vard A, Yousefi A R, Dehghan M. Medical Students' Attitudes Toward the Patient's Consent to Participate in Clinical Training. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1344-1349
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2070-fa.html
امید اطهر، پیرحاجی امید، ورد امیر، یوسفی علیرضا، دهقانی مصطفی. نگرش دانشجویان پزشکی نسبت به ضرورت کسب توافق بیمار برای مشارکت در آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1344-1349

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2070-fa.html


، Athar_omid@yahoo.com
چکیده:   (9413 مشاهده)

 

چکیده

مقدمه: آموزش بالینی با درگیر کردن بیماران در فرایند‌های یاددهی و یادگیری دانشجویان فراهم می‌شود. حق بیمار برای تصمیم‌گیری در ارتباط با مشارکت یا عدم مشارکت در این فرایند از حقوق قانونی و اخلاقی بیمار است. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان پزشکی در زمینه رضایت بیمار برای استفاده آموزشی انجام پذیرفت.

روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 با استفاده از ابزار محقق‌ساخته که حاوی 12 سؤال با مقیاس رتبه‌بندی لیکرت پنج گزینه‌ای بود، انجام پذیرفت. جامعه هدف کلیه کارآموزان و کارورزان بیمارستان الزهرا(س) بود که 91 نفر در این مطالعه شرکت کردند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم‌افزار در دو سطح توصیفی و استنباطی انجام پذیرفت.

نتایج: از 91 نفر مشارکت‌کننده 56% زن و 44% مرد، 64% کارآموز و 36% کارورز بودند. بین میانگین کلی نگرش در دو گروه انترن و دانشجو تفاوت معنادار وجود داشت به گونه‌ای که نگرش در کارآموزان نیمه مطلوب و در کارورزان مطلوب بود (9/80%) (05/0p<) دانشجویان موافق بودند که بیمار نباید قبل از معاینه از سطح توانایی دانشجویان اطلاع داشته باشد.

نتیجه‌گیری: علی‌رغم نگرش مثبت‌تر کارورزان نسبت به کارآموزان، نیاز است دانشکده پزشکی و اساتید با تهیه راهنماهایی در این زمینه و تأکید بررضایت آگاهانه در بهبود بیشتر سطح آگاهی و نگرش دانشجویان اقدام نمایند.

 

واژه‌های کلیدی: آموزش بالینی، دانشجویان پزشکی، رضایت بیمار، کارآموزان، کارورزان

متن کامل [PDF 261 kb]   (2021 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1391/1/15 | پذیرش: 1391/1/20 | انتشار: 1393/3/18 | انتشار الکترونیک: 1393/3/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education