Yousefy A, Changiz T, Yamani N, Ehsanpour S, Hassan Zahrai R. Developing a Holistic Accreditation System for Medical Universities of Iran. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1191-1201
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2064-fa.html
یوسفی علیرضا، چنگیز طاهره، یمانی نیکو، احسانپور سهیلا، حسن زهرایی روشنک. تدوین سیستم اعتباربخشی مؤسسهای در دانشگاههای علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1191-1201
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2064-fa.html
، yamani@edc.mui.ac.ir
چکیده: (9946 مشاهده)
مقدمه: اعتباربخشی فرایند کنترل کیفیت و اطمینان در آموزش عالی است که به منظور حصول از احراز حداقل استانداردهای قابل پذیرش است. در این پژوهش سیستم اعتباربخشی مؤسسهای در دانشگاههای علوم پزشکی جمهوری اسلامی بر حسب ضرورت و با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف حفظ و بهبود مستمر کیفیت آموزش و پژوهش و ارائه خدمات طراحی شد.
روشها: تدوین این سیستم طی یک پروژه سه مرحلهای که هر مرحله دربرگیرنده چندین گام بود انجام گرفت. در اجرای مرحله اول چند گروه عملیاتی به مرور تاریخچه، روشها و استانداردهای اعتباربخشی در کشورهای مختلف پرداختند. در مرحله دوم استانداردها و شاخصها بر اساس نظریات کارشناسان و استادان و افراد ذینفع در هر حوزه با تشکیل کار گروه تخصصی و به اجماع رسیدن نظرات آنان، تعیین شدند. در مرحله سوم به منظور توافقسازی، استانداردهای تدوین شده برای 1171 نفر از اساتید و متخصصین در 40 دانشگاه کشور ارسال گردید..
نتایج: پس از کسب نظر موافق صاحبنظران دانشگاههای علوم پزشکی کشور و با مراعات ارزشهای مورد قبول اجتماعی – فرهنگی کشور و در تناسب با نظام اجرایی و الزامات قانونی جمهوری اسلامی ایران استانداردهای اعتباربخشی مؤسسهای در قالب ده حوزه، 95 استاندارد و 504 شاخص تدوین شد. استانداردهایی که بیشتر از 70 درصد پاسخدهندگان موافق قرار گرفتن آن تحت استانداردهای ضروری بودند، به عنوان استانداردهای ضروری در نظر گرفته شدند. مابقی استانداردها به عنوان استانداردهای ترجیحی قلمداد گردیدند.
نتیجهگیری: توجه و پیروی از استانداردهای ملی اعتباربخشی، دانشگاههای علوم پزشکی نقش مهمی در ارتقای سیستم بهداشتی درمانی کشور ایفا خواهند نمود. همچنین استقرار سیستم اعتباربخشی در سطح ملی بر اساس نتایج این پروژه میتواند موجبات پذیرش بیشتر دانشگاههای کشور در مجامع بینالمللی را فراهم نماید.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
مدیریت پژوهشهای دانشگاهی دریافت: 1391/1/14 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول