Rashidi B, Avizhgan M. Design, Implementation and Evaluation of Electronic Teaching of Practical and Theoretical Histology Courses: a New Experience at Isfahan University of Medical Science. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1214-1222
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2063-fa.html
رشیدی بهمن، آویژگان مریم. طراحی، اجرا و ارزشیابی تدریس الکترونیکی دروس بافتشناسی عملی و نظری، تجربهای نوین در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1214-1222
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2063-fa.html
، avizhgan@yahoo.com
چکیده: (16490 مشاهده)
مقدمه: سیستم آموزش الکترونیکی با استفاده از فناوریهای پیشرفته و متنوع سعی در بهبود کیفیت فرایند یاددهی- یادگیری دارد. این پژوهش با هدف طراحی و اجرای سیستم نوین تدریس الکترونیکی دروس بافتشناسی عملی و نظری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام گردیده است.
روشها: این مطالعه به روش اقدام پژوهی در دانشکده پزشکی در گروه علوم تشریحی و بیولوژی مولکولی در سال تحصیلی 89-88، بر روی دانشجویان پزشکی دوره علوم پایه درس بافتشناسی عملی و نظری انجام گرفت. زیر ساختهای سخت افزاری و نرمافزاری لازم برای تدریس الکترونیکی فراهم گردید. به منظور ارزشیابی این فرایند، با همه مدرسین این درس (8 نفر) و تعدادی دانشجویان تحت مطالعه، مصاحبه شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای مرسوم انجام شد.
نتایج: طراحی، اجرای سیستم نوین تدریس الکترونیکی برای دروس بافتشناسی عملی و نظری، دانشجویان پزشکی دوره علوم پایه انجام شد. نتایج مصاحبه در ارتباط با ارزشیابی این سیستم، حاکی از بهبود فرایند یاددهی و یادگیری بود.
نتیجهگیری: تدریس الکترونیکی به عنوان یک ساز و کار جدید که روشهای یادگیری و تدریس متنوعی را با هم ادغام مینماید؛ موجب رضایتمندی بیشتری در دانشجویان و استادان شده است و میتواند با امکان انعطاف پذیری دریادگیری و با قابلیت بهرهگیری از مزایای هر دو روش آموزش حضوری و الکترونیکی، یادگیری را افزایش دهد. از این رو پیشنهاد میگردد به عنوان یک روش ارائه آموزش مؤثر، در دانشگاههای علوم پزشکی کشور مورد توجه قرار گیرد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1391/1/12 | پذیرش: 1393/6/18 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول