kareshki H, Bahmanabadi S, Baluchzade F. Determining the Role of Achievement Objectives in Mediating the Relationship between Classroom Assessment Structure and Academic Achievement: A Descriptive Study . Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (2) :123-133
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2056-fa.html
کارشکی حسین، بهمن آبادی سمیه، بلوچ زاده فاطمه. تعیین نقش اهداف پیشرفت در میانجیگری رابطه ساختار ارزشیابی کلاسی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان: یک مطالعه توصیفی . مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1392; 13 (2) :123-133
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2056-fa.html
، karshki@gmail.com
چکیده: (29083 مشاهده)
مقدمه: محیط و ادراکات ناشی از آن نقش مهمی در عملکردها و فرایندهای تحصیلی دارد و بررسی این گونه روابط برای بهبود فرایند آموزش و پرورش بسیار مهم است. لذا پژوهش حاضر به منظور تبیین رابطه ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده و جهتگیری اهداف پیشرفت با پیشرفت تحصیلی دانشجویان صورت پذیرفت.
روشها: پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان کارشناسی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 91-1390 بود. نمونه پژوهش تعداد 220 دانشجو بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبی بر حسب جنسیت انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامههای ساختار ارزشیابی کلاسی ادراک شده و پرسشنامه جهتگیری هدفی میدگلی و همکاران را تکمیل نمودند. برای سنجش پیشرفت تحصیلی از نمره معدل دانشجویان استفاده شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از نرمافزار LISREL تحلیل شدند و از آزمونهای آماری متناسب با نوع متغیرها شامل ضرایب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر برای تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: بین ارزشیابی کلاسی تبحرمحور و پیشرفت تحصیلی، رابطه منفی و معنادار (01/0>p، 20/0-=r) دیده شد. رابطه مثبت و معناداری بین اهداف رویکردی و پیشرفت تحصیلی (01/0>p، 24/0=p)؛ و بین اهداف تبحری و ارزشیابی کلاسی ادراک شده تبحرمحور (01/0>p، 21/0=r) وجود داشت. مدل علی رابطه ساختار ارزشیابی کلاسی تبحرمحور با پیشرفت تحصیلی با میانجیگری جهتگیری اهداف تبحری مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجهگیری: ساختارهای ارزشیابی کلاسی میتوانند فرایندهای هدفی پیشرفت و عملکردهای تحصیلی را تحت تأثیر قرار دهند. لذا در طراحی روشهای آموزشی باید بر نوع ارزشیابی و پیامدهای آن توجه گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1391/1/8 | پذیرش: 1392/2/7 | انتشار: 1392/2/7 | انتشار الکترونیک: 1392/2/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول