دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1298-1290 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abolhasani S, Doosti Irani M, Haghani F. Application of Learning Theories in Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1290-1298
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2049-fa.html
ابوالحسنی شهلا، دوستی ایرانی مهری، حقانی فریبا. کاربرد تئوری‌های یادگیری در آموزش پرستاری، مقاله مروری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1290-1298

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2049-fa.html


، haghani@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (20397 مشاهده)
مقدمه: هدف از هر آموزشی یادگیری است. در مورد یادگیری نظریه‌های متعددی مطرح شده که هر کدام سعی کرده‌اند در مورد چگونگی یادگیری فراگیر توضیحاتی ارائه دهند. نظریه‌های یادگیری به معلم در چگونگی انجام تدریس، انتخاب روش تدریس، آماده سازی محیط یادگیری و تعیین فعالیت دانشجو کمک می‌کند. با توجه به اهمیت نظریه‌های یادگیری در امر آموزش این مطالعه با هدف بررسی کاربرد نظریه‌های یادگیری در آموزش بالینی انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه برخی از متون مرتبط با تئوری‌های یادگیری شامل کتب و مقالات از سال 2000 تا 2010 با استفاده از کلمات کلیدی یادگیری، تئوری و آموزش بالینی انتخاب شدند. سپس متون انتخاب شده از نظر کاربرد هر تئوری در آموزش بالینی مورد بررسی قرار گرفتند. در این مطالعه در مورد نظریه‌های یادگیری رفتاری، شناختی (شامل نظریه گشتالت، خبرپردازی، یادگیری معنادار آزوبل، سازندگی، یادگیری اجتماعی بندورا) و نظریه یادگیری بزرگسالان و کاربرد هر یک از آنها در آموزش بالینی بحث شده است. نتایج: نمونه‌های استفاده از تئوری‌های رفتاری در آموزش شامل تدریس در یک الگوی متوالی، ساده تا پیچیده، تدریس کسب مهارت، استفاده از اهداف رفتاری برای تعیین پیامدهای یادگیری و هدایت ارزشیابی، ایجاد طرح تدریس توسط دانشجویان، و کاربرد تقویت مثبت هستند. تئوری گشتالت از تئوری‌های شناختی دارای کاربردهایی نظیر سازمان‌دهی روانی به سمت سادگی، تعادل و نظم هدایت شده، درک انتخابی محرک است. نوشتن حکایات نوشتاری و پورت فولیو نمونه‌ای از کاربرد تئوری سازندگی و مدل نقش کاربرد تئوری شناختی اجتماعی است. بر اساس تئوری یادگیری بزرگسالان فراگیران باید فعال باشند و موارد تدریس شده برایشان کاربرد داشته باشد. نتیجه‌گیری: هر کدام از تئوری‌های یادگیری کاربرد خاصی دارند. اساتید جهت آموزش بالینی باید با توجه به نوع تجارب دانشجویان و مطلب مورد تدریس از تئوری مناسب برای تدریس خود استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: یادگیری، تئوری، بالینی، آموزش
متن کامل [PDF 229 kb]   (6101 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1391/1/5 | پذیرش: 1391/1/19 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education