Yaghoubi M, Agharahimi Z, Daryabeygi M, Javadi M. شThe Relationship Between Application of Organizational Learning and Demographic Features of Staffs Working in Pediatrics Medical Center. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1074-1082
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2031-fa.html
یعقوبی مریم، آقارحیمی زهرا، دریابیگی مائده، جوادی مرضیه. رابطه بین میزان کاربست مؤلفههای یادگیری سازمانی و ویژگیهای دموگرافیکی کارکنان بیمارستان مرکز طبی کودکان-1390. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1074-1082
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2031-fa.html
، Zahra.agharahimi@yahoo.com
چکیده: (9216 مشاهده)
مقدمه: بیمارستانها علاوه بر هدف اصلی خود که ارتقای سلامت و تضمین و تأمین آن است نوعی سازمان یادگیرنده نیز هستند. این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین میزان کاربست مؤلفههای یادگیری سازمانی و ویژگیهای دموگرافیکی کارکنان بیمارستان مرکز طبی کودکان انجام شده است.
روشها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقطعی بود و در نیمسال دوم سال 1390 انجام شد. حجم نمونه بر اساس فرمول از بین تمام کارکنان بخشهای درمانی و اداری بیمارستان 148 نفر محاسبه گردید و نمونهگیری به صورت تصادفی-طبقهای انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه یادگیری سازمانی جمعآوری شد و پایایی آن بر اساس آزمون آلفای کرونباخ 87 درصد سنجش شد.
نتایج: میانگین و انحراف معیار نمره کاربست یادگیری سازمانی در بین کارکنان بیمارستان به طور کلی برابر با 01/9±58/52 بود. بین جنس و میزان کاربست مؤلفههای فضای باز و آزمایشگری و انتقال و یکپارچهسازی دانش ارتباط معنادار وجود داشت.
نتیجهگیری: برای تحقق یادگیری سازمانی در بیمارستان، توجه ویژه به چهار بعد آن لازم و ضروری است. بنابراین مدیران بیمارستان در تمام سطوح سازمان باید اهمیت یادگیری و خلق و انتقال دانش را در بیمارستان به عنوان یک سرمایهگذاری بهینه مورد توجه قرار دهند تا بتوانند با تغییر در رفتار و عملکرد افراد در راستای تحقق اهداف بیمارستانی عمل نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش مداوم دریافت: 1390/12/22 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول