، maryam.gordanshekan@yahoo.com
چکیده: (10221 مشاهده)
مقدمه: پرورش قدرت تفکر یکی از اهداف اصلی آموزش محسوب میشود. تفکر در مورد تفکر در راستای بهبود فرایند فکر، در قلب تفکر انتقادی جای دارد. هدف از این پژوهش، بیان و بررسی تعاریف متعدد و مختلف از تفکر انتقادی است.
روشها: این پژوهش یک مطالعه مروری بر برخی مقالات منتشر شده در زمینه تفکر انتقادی از سالهای 1990 تا 2007 است.
نتایج: صاحبنظران گوناگون از اصطلاحات متفاوتی برای تشریح کار کرد و فعالیتهای تفکر انتقادی بهره جستهاند. در حالی که تعاریف ارائه شده به شناسایی ابعاد مختلف مفهوم تفکر و اندیشه انتقادی پرداختهاند، خط سیر مربوط به تفکر انتقادی مشخص و واضح است، یعنی ارزیابی و تجزیه و تحلیل کردن محتوای یک موضوع در دست بررسی به منظور فهم محتوای آن که از طریق یک فرایند بازنگری دقیق و نیرومند انجام میگیرد.
نتیجهگیری: تفکر انتقادی یک نوع تفکر هدفمند، منطقی و تعمق آمیز است که برای تصمیمگیری، حل مسائل و تسلط بر مفاهیم صورت میپذیرد.
واژههای کلیدی: تفکر انتقادی،
آموزش.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
شيوه هاي آموزش دریافت: 1390/12/21 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول