دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1311-1299 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Omid A, Adibi P, Bazrafkan L, Johari Z, Shakour M, Yousefi A R. A Review on Some Aspects of Patient’ Rights in Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1299-1311
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2026-fa.html
امید اطهر، ادیبی پیمان، بذرافکن لیلا، جوهری زهرا، شکور مهسا، یوسفی علیرضا. مروری بر جنبه‌هایی از حقوق بیمار در آموزش بالینی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1299-1311

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2026-fa.html


، aryousefy@edc.mui.ac.ir
چکیده:   (12433 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی با درگیر کردن بیمار در آموزش دانشجویان فراهم می‌شود؛ بسیاری از بیمارانی که به دنبال مراقبت‌های تشخیصی و درمانی هستند برای آموزش دانشجویان به کار گرفته می‌شوند که لازم است اساتید و دانشجویان با اطلاع از جنبه‌های حقوقی بیمار و رعایت آن در این فرصت‌ها، مشارکت و رضایت بیمار را جلب کنند. این مطالعه با مرور اهمیت و ضرورت اجرای این موارد که شامل، رضایت بیمار از استفاده آموزشی و حق حفظ حریم خصوصی و اسرار می‌شود به توضیح نحوه صحیح کسب رضایت بیمار برای مشارکت در آموزش دانشجویان و نکاتی که در این خصوص باید رعایت شود پرداخته است، همچنین تعدادی از اقداماتی که در هنگام درگیری بیمار در آموزش برای حفظ محرمیت وی باید به آنها دقت شود ارائه گردیده و بر دادن حق انتخاب آگاهانه به بیمار بدون هیچ‌گونه احساس تهدیدی، تأکید شده است. در انتها پیشنهاد شده است که باید جزوات راهنما در خصوص نحوه کسب رضایت بیمار و حفظ اسرار وی تهیه شود و اطلاع‌رسانی به اساتید و دانشجویان در این خصوص انجام پذیرد.
متن کامل [PDF 295 kb]   (2148 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1390/12/20 | پذیرش: 1391/1/23 | انتشار: 1392/9/11 | انتشار الکترونیک: 1392/9/11

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education