دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1343-1332 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yousefy A, Azarbarzin M, Ziaee E S. Euthanasia: A Challenge in Clinical Education. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1332-1343
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2024-fa.html
یوسفی علیرضا، آذربرزین مهرداد، ضیایی الهه سادات. یوتانازی (مرگ آسان) آری یا خیر؟(چالشی در آموزش بالینی). مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1332-1343

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2024-fa.html


، m-azarbarzin@pnm.iaun.ac.ir
چکیده:   (10784 مشاهده)
مقدمه: یوتانازی (مرگ آسان) از شایع‌ترین سؤالات و در ضمن از بحث‌انگیزترین مباحث در حوزه آموزش بالینی است. این مقاله درصدد بررسی نظریات گوناگون مطرح شده در این زمینه است. روش‌ها : مقاله حاضر نوعی مقاله مروری است که با جستجوی منابع کتابخانه‌ای و بانک‌های اطلاعات علمی و با استفاده از موتورهای جستجوگر در مقالات منتشر شده در سال‌های 2000 تا 2011 انجام گردیده است. نتایج: اظهارنظر در این زمینه با توجه به مبانی دینی و اخلاقی، متفاوت و بعضاً کاملاً مغایر است. حتی در جوامعی که موافقت نسبی بیشتری با یوتانازی (مرگ آسان) وجود دارد محدودیت‌ها و شرایط سختی برای انجام آن وجود دارد، لذا پاسخ آری یا خیر به این سؤال چالش ادامه داری در نظام آموزش پزشکی است. نتیجه‌گیری: با عنایت به این که حتی در جوامعی که با یوتانازی موافق هستند، محدودیت‌های زیادی در زمینه اجرای این روش تعیین شده است و با عنایت به این که نمی‌توان به طور قطع مشخص کرد که آیا همه این شرایط رعایت می‌گردد یا نه لذا به نظر می‌رسد که پاسخ سؤال «یوتانازی آری یا خیر» هنوز در پرده‌ای از ابهام قرار داشته و نیاز به مطالعات و تحقیقات بسیار وسیع تری دارد.
متن کامل [PDF 257 kb]   (3536 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: آموزش باليني
دریافت: 1390/12/19 | پذیرش: 1391/1/20 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education