دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1281-1274 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

azarbayjani K, attafar A, abbasi S, amirnejad B. Comparing Patients’ and Nurses’ Expectations of Nursing service and Medical Cares in Alzahra Teaching Hospital in Isfahan city. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1274-1281
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2023-fa.html
آذربایجانی کریم، عطافر علی، عباسی سعید، امیرنژاد بشیر. مطالعه مقایسه‌ای انتظارات بیماران و پرستاران از خدمات پرستاری و مراقبت‌های پزشکی در بیمارستان آموزشی الزهرا(س) شهر اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1274-1281

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2023-fa.html


، b.amirnejad@yahoo.com
چکیده:   (8220 مشاهده)
مقدمه: مطالعه در مورد انتظارات بیماران به عنوان مصرف‌کنندگان خدمات بهداشتی درمانی از یک سو و بررسی انتظارات پرستاران به عنوان ارائه‌دهندگان این خدمات از سوی دیگر، بسیار مورد اهمیت است. از این رو این بررسی با هدف تعیین تفاوت‌های انتظارات بیماران و پرستاران ازخدمات پرستاری و مراقبتهای پزشکی در بیمارستان آموزشی الزهرا(س) شهر اصفهان انجام شده است. روش‌ها: مطالعه حاضر توصیفی مقطعی بوده که در نیمه دوم سال 1390 در شهر اصفهان انجام شد. در این مطالعه 120 پرستار و 114 بیمار با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه خود گزارش‌دهی داده‌ها جمع‌آوری و با استفاده از روش‌های آمار توصیفی و با بهره‌گیری از آزمون t تحلیل شد. نتایج: نتایج آزمون t در سطح 05/0p< تفاوت معنی داری را میان انتظارات بیماران و پرستاران از خدمات پرستاری نشان داد؛ به طور کلی انتظارات بیماران در تمامی ابعاد مورد بررسی از میانگین انتظارات پرستاران بالاتر بود. همچنین بیشترین نمره برای هر دو گروه بیمار و پرستار به ملموس بودن داده شده است. نتیجه‌گیری: از دیدگاه پرستاران در بعد ملموس بودن در مقیاس انتظارات مهم‌ترین مؤلفه، داشتن ظاهری آراسته و تمیز بود و از دیدگاه بیماران، توجه پرستار به نظافت و بهداشت اتاق دارای بالاترین اهمیت است. بنابراین توجه به این دو گویه به منظور ارتقای کیفیت خدمات و افزایش سطح رضایت‌مندی بسیار ضروری است.
متن کامل [PDF 294 kb]   (3148 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ارزشيابي مهارتهاي باليني
دریافت: 1390/12/19 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education