دوره 11، شماره 9 - ( ویژه نامه توسعه آموزش 12-1390 1390 )                   جلد 11 شماره 9 صفحات 1049-1040 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

athari Z S, sharif S M, nasr A R, nematbakhsh M. Evaluation of Students' Critical Thinking Skills in Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences for Two Sequence Semesters: Critical Thinking, the Lost Ring in Curriculums. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1040-1049
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2000-fa.html
اطهری زینب السادات، شریف سید مصطفی، نصر احمد رضا، نعمت بخش مهدی. ارزیابی مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در طی دو نیمسال تحصیلی متوالی: تفکر انتقادی حلقه مفقوده برنامه‌های درسی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1040-1049

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-2000-fa.html


، z.athari.edu@gmail.com
چکیده:   (10834 مشاهده)
مقدمه: تفکر انتقادی یک صلاحیت محوری و لازم برای دانشجویان در کلیه رشته‌های دانشگاهی است که به طور عمده از طریق برنامه‌های درسی قابل بهبود است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مهارت‌های تفکر انتقادی دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در طی دو نیمسال تحصیلی متوالی در سال 89 طراحی گردید. روش‌ها: در یک مطالعه توصیفی- طولی مهارت‌های تفکر انتقادی 250 نفر از دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در دو مرحله (دو نیمسال تحصیلی متوالی) ارزیابی شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسشنامه محقق ساخته و آزمون استاندارد مهارت‌های تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) بود. نتایج: میانگین نمرات دانشجویان در دو دانشگاه در آزمون مرحله اول 22/2±48/7 و در مرحله دوم00/2±94/5 بود و کاهش معناداری را نشان می‌دهد ‌(000/0p=). هر چند نمرات تفکر انتقادی دانشجویان دو دانشگاه تفاوت معناداری نداشت، اما در هر دو دانشگاه نمرات مرحله دوم کاهش معناداری نسبت به مرحله اول داشت (000/0p=). همچنین، یافته‌ها نشان می‌دهد نمرات دانشجویان در آزمون مرحله دوم در حیطه‌های استنباط، استدلال قیاسی و کل آزمون کاهش معناداری یافته و صرفاً در حیطه ارزشیابی نسبت به آزمون مرحله اول افزایش دیده می‌شود (000/0p=). نتیجه‌گیری: یافته‌ها حاکی از این امر است که توجه به تفکر انتقادی به عنوان یک چالش جدی در آموزش عالی است و دانشجویان در وضعیت مطلوبی از تفکر انتقادی قرار ندارند تا آن جا که با بالا رفتن سنوات تحصیلی دانشجویان، مهارت‌های تفکر انتقادی افزایش نمی‌یابد. بنابراین، بازنگری مطلوب برنامه‌های درسی برای حل این معضل می‌‌تواند پیشنهادی مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 234 kb]   (3180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: برنامه ريزي درسي
دریافت: 1390/12/8 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education