Malekahmadi P, parsa P. Development of Strategies for Advancement of Medical Ethics Education in Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2013; 12 (11) :854-865
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1992-fa.html
، parisa.malekahmadi@gmail.com
چکیده: (12393 مشاهده)
مقدمه: اخلاق پزشکی فعالیتی تحلیلی است که در طی آن ابعاد مختلف تصمیمگیریهای اخلاقی پزشکی مورد بررسی قرار میگیرد. با توجه به ضرورت و اهداف آموزش اخلاق پزشکی، تحقیق حاضر قصد دارد ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف (عوامل داخلی) و همچنین فرصتها و تهدیدهای آموزش اخلاق پزشکی (عوامل خارجی)، در قالب مدل SWOT( strengths, weaknesses, opportunities, and threats) به ارائه استراتژیهای توسعه آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بپردازد.
روشها: از تعداد 48 عضو هیأتعلمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال 1390 در قالب مطالعهای مقطعی و با استفاده از دو پرسشنامه به ترتیب در راستای شناسایی میزان اهمیت و رتبه هر کدام از عوامل داخلی و خارجی تأثیرگذار بر آموزش اخلاق پزشکی و پرسشنامه سومی حاصل برایند دو پرسشنامه قبلی در خصوص تعیین میانگین امتیاز استراتژیهای توسعه آموزش اخلاق پزشکی و در مقیاس 0 تا 5 نظرخواهی شد. پس از نظرخواهی، به وزندهی(میزان اهمیت) و رتبهبندی هر کدام از این عوامل پرداخته شد و سپس استراتژیها در قالب مدل SWOT ارائه گردیدند.
نتایج: در بررسی عوامل داخلی از بین نقاط قوت، بیشترین میزان اهمیت (وزن) مربوط به "وجود منابع اسلامی و تاریخی غنی در زمینه اخلاق پزشکی" با وزن 1/0 و رتبه 9/2 و بین نقاط ضعف بیشترین میزان اهمیت مربوط به"به کارگیری روشهای سنتی در آموزش اخلاق پزشکی" با وزن12/0 و رتبه 6/2 بود. مجموع امتیازها در جدول تجزیه و تحلیل، برای عوامل داخلی 85/2 و برای عوامل خارجی 87/2 به دست آمد. اولویتهای اول تا سوم به ترتیب به راهبردهای آموزش اخلاق پزشکی به صورت بین رشتهای توسط اساتید اخلاق و اساتید علوم بالینی، آموزش اخلاق در بالین بیمار و به کارگیری روشهای نوین آموزش اخلاق پزشکی اختصاص یافت.
نتیجهگیری: تجزیه و تحلیل عوامل داخلی و خارجی آموزش اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که به بررسی نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهدیدهای آموزش اخلاق پزشکی میپردازد، نشان میدهد واکنش اعضای هیأتعلمی دانشگاه نسبت به موارد فوق، کمتر از متوسط بوده است. همین طور اعتبار استراتژیهای توسعه آموزش اخلاق پزشکی با استفاده از مدل SWOT، زیاد بوده که این استراتژیها میتوانند نقش بسیار مهمی در طراحی برنامه استراتژیک آموزش اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان داشته باشند
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
آموزش پزشكي مبتني بر نيازهاي جامعه دریافت: 1390/11/30 | پذیرش: 1391/7/13 | انتشار: 1391/11/27 | انتشار الکترونیک: 1391/11/27
ارسال پیام به نویسنده مسئول