karimi M, farahbakhsh K. Relationship between affective self-regulation and study skills with educational performance of students of Isfahan University of Medical Science . Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9) :1149-1161
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1991-fa.html
کریمی مهین، فرح بخش کیومرث. رابطه خودتنظیمی عاطفی و مهارتهای مطالعه با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1390; 11 (9) :1149-1161
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1991-fa.html
، Karimi_20_m@yahoo.com
چکیده: (15207 مشاهده)
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی رابطه خودتنظیمی عاطفی و مهارتهای مطالعه با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی استان اصفهان بوده است.
روشها: نمونه مورد پژوهش 313 نفر از دانشجویان را شامل میشد که به طور تصادفی از بین آمار دانشجویان در دسترس ترمهای 8 تا 2 هفت دانشکده انتخاب شدند و به پرسشنامهها پاسخ دادند. ابزار مورد استفاده در این مطالعه شامل سه پرسشنامه از جمله پرسشنامه خودتنظیمی عاطفی جهت خودتنظیمی عاطفی و پرسشنامه راهبردهای مطالعه و یادگیری وین استاین جهت مهارتهای مطالعه و از پرسشنامه عملکرد تحصیلی و معدل برای عملکرد تحصیلی استفاده شد.
نتایج: نتایج نشان داد خود تنظیمی عاطفی و مهارتهای مطالعه با عملکرد تحصیلی رابطه دارد. متغیرخود تنظیمی عاطفی با 365/0 درصد بیشترین سهم را در تبیین میزان عملکرد تحصیلی دارد. بین مؤلفههای خودتنظیمی عاطفی و مهارتهای مطالعه باعملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد نتایج نشان داد خرده مقیاسهای متغیرهای مستقل میتوان 8/53 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین نماید. همچنین بین مؤلفههای خودتنظیمی عاطفی و مهارتهای مطالعه و عملکرد تحصیلی با معدل دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی نشان میدهد با استفاده از واریانس ترکیب خطی خرده مقیاس های متغیرهای مستقل میتوان 2/45 درصد از واریانس معدل کل را توضیح داد.
نتیجهگیری: ضرورت دارد که به منظور ارتقای همه جانبه دانشجویان، آموزشهایی برای یاددهی راهبردهای خودتنظیمی صورت داده شود. توجه و برنامهریزی درجهت بهبود مهارتهای مطالعه و افزایش خودتنظیمی عاطفی دانشجویان امری ضروری است.
نوع مطالعه:
ساير موارد |
موضوع مقاله:
ساير موارد دریافت: 1390/11/30 | پذیرش: 1391/1/16 | انتشار: 1390/12/25 | انتشار الکترونیک: 1390/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول