Abedini M R, Abassi A, Mortazavi F, Bijari B. Students’ Viewpoint of Factors Affecting Teacher-Students Communication, A Study in Birjand University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (6) :439-447
URL:
http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1986-fa.html
عابدینی محمدرضا، عباسی علی، مرتضوی فتحیه، بیجاری بیتا. عوامل مؤثر در برقراری ارتباط بین دانشجو و استاد از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (6) :439-447
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1986-fa.html
، bita.bijari@yahoo.com
چکیده: (12251 مشاهده)
مقدمه: ارتباط مؤثر بین استاد و دانشجو در افزایش اثر بخشی فرایند آموزش و یادگیری نقش اساسی دارد. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل مؤثر در بر قراری ارتباط بین دانشجویان و اساتید از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود.
روشها: در این مطالعه توصیفی مقطعی، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند شرکت کردند. پرسشنامه پژوهشگر ساخته براساس بررسی متون و مشورت با چند نفر از افراد خبره، در سه حیطه فردی، حرفهای و علمی تدوین گردید و پس از تأیید اعتبار محتوایی و پایایی، با مراجعه حضوری، به دانشجویان تحویل داده شد و پس از تکمیل جمعآوری گردید. 323 پرسشنامه با استفاده از آمار توصیفی و آزمونهای تحلیلی آزمون t مستقل و آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمرات مربوط به سه حیطه فردی، حرفهای و علمی استاد به ترتیب 52/0±35/4، 56/0±27/4 و11/1±05/4 (از حداکثر 5 نمره) بود. در مجموع عوامل احترام به دانشجویان، تسلط بر مطالب علمی، به روز بودن استاد، رعایت عدالت در برخورد با دانشجویان، و مسؤولیت پذیری بیشترین تأثیر؛ و سن، جنس، سابقه فعالیتهای پژوهشی استاد و استفاده به موقع از ابزارهای تشویقی کمترین تأثیر را در روابط بین استاد و دانشجو داشتند.
نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد که شخصیت و جنبههای اخلاقی استاد، در کنار دانستههای علمی و نحوه تدریس وی، میتواند در بهبود روابط بین استاد و دانشجو و در نتیجه افزایش و بهبود فرایند یاددهی و یادگیری مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
ارزشيابي استاد دریافت: 1390/11/26 | پذیرش: 1391/2/24 | انتشار: 1391/6/25 | انتشار الکترونیک: 1391/6/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول