دوره 12، شماره 9 - ( 9-1391 )                   جلد 12 شماره 9 صفحات 646-638 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abbaszadeh A, Borhani F, Asadi N. Effects of Face-to-face Health-belief Oriented Eduation about Risk Factors on Knowledge and Attitude of Myocardial Infarction Patients after Discharge. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (9) :638-646
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1973-fa.html
عباس زاده عباس، برهانی فریبا، اسدی ندا. تأثیر آموزش چهره به چهره بر اساس مدل اعتقاد سلامت بر آگاهی و نگرش بیماران ترخیص شده دچار انفارکتوس میوکارد در مورد عوامل خطرساز بیماری. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (9) :638-646

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1973-fa.html


، nedaasadi87.nax@gmail.com
چکیده:   (9302 مشاهده)
مقدمه: اغلب عوامل خطر بیماری‌های قلبی- عروقی مرتبط با آگاهی و رفتار هستند و یکی از ابزارهای اساسی در تغییر سبک زندگی بیمار، وجود برنامه‌های آموزشی است. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش چهره به چهره، بر اساس مدل اعتقاد سلامت، بر آگاهی و نگرش بیماران انفارکتوس میوکارد ترخیص شده، در مورد عوامل خطرساز بیماری انجام شد. روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است. 80 بیمار به روش مبتنی بر هدف در دو گروه شاهد و تجربی قرارگرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود که بر اساس مدل اعتقاد سلامت طراحی شده بود محتوای آموزشی بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده و با توجه به نیازها در چارچوب مدل اعتقاد سلامت طراحی گردید. هر بیمار در گروه تجربی، آموزش چهره به چهره و در گروه شاهد، مراقبت‌های عادی بخش را دریافت کردند. در پایان داده‌های به دست آمده با استفاده از آزمون‌های آماری کای دو، تی زوجی و تی مستقل تحلیل شدند. نتایج: میانگین نمرات آگاهی و نگرش بیماران دو گروه، قبل از مداخله تفاوت معناداری نداشتند (05/0p>). پس از مداخله آموزشی در گروه تجربی آگاهی و نگرش به ترتیب 4/1±02/31 و96/5±9/105 و در گروه شاهد 4/1±92/16 و96/5±86/51 بود و دو گروه تفاوت معناداری را در تمام ابعاد مدل نشان دادند (05/0p<). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر بیانگر اهمیت به‌کارگیری مدل‌های پیشگیری مناسب درآموزش فعال و پیشگیری از مشکلات عود مجدد بیماری در بیماران انفارکتوس میوکارد است.
متن کامل [PDF 284 kb]   (2219 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: شيوه هاي آموزش
دریافت: 1390/11/15 | پذیرش: 1391/7/1 | انتشار: 1391/9/25 | انتشار الکترونیک: 1391/9/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education