دوره 12، شماره 9 - ( 9-1391 )                   جلد 12 شماره 9 صفحات 685-676 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Attarha M, Shamsi M, akbary Torkestani N. Faculty Members’ Communication Skills in Educational Process in Arak University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (9) :676-685
URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1947-fa.html
عطارها مهتاب، شمسی محسن، اکبری ترکستانی نعمیه. مهارت‌های ارتباطی اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک در فرآیند آموزش. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی. 1391; 12 (9) :676-685

URL: http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1947-fa.html


، m.attarha@arakmu.ac.ir
چکیده:   (12642 مشاهده)
مقدمه: "ارتباط" در فرآیند آموزشی عبارت است از برقراری رابطه بین دو یا چند فرد یا اندیشه. به عبارت بهتر، تفاهم و اشتراک فکر و اندیشه بین معلم و فراگیر یا فراگیران. با توجه به اهمیت ارتباط در فرآیند تدریس، هدف از این مطالعه بررسی مهارت‌های ارتباطی استادان دانشگاه علوم پزشکی اراک در فرآیند آموزش بود. روش‌ها: در این پژوهش توصیفی مقطعی 155 نفر از اعضای هیأت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک به شیوه سرشماری بررسی شدند. اطلاعات از طریق پرسشنامه خودارزیابی مهارت‌های ارتباطی بومی‌سازی شده کویین دام (Queen Dom) با 34 سؤال و 5 خرده آزمون، در سال تحصیلی 90-1389 جمع‌آوری گردید اطلاعات با استفاده از آزمون‌های آماری توصیفی و آزمون‌های ANOVA و تی مستقل و کای اسکوئر مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین کل مهارت‌های ارتباطی 8/8±121 از 170بود. میانگین مدیریت عواطف و احساسات 3/8±2/68، درک پیام 7/7±7/71، قاطعیت در ارتباط 9±9/69، گوش دادن 3/8±4/71 و بینش نسبت به پیام 9/8±68 بود. میانگین خرده مهارت‌های ارتباطی کنترل عواطف و احساسات در رؤسا، اساتید مرد شرکت‌کننده در کارگاه مهارت‌های ارتباطی بیش از بقیه بود. بین جنسیت و میانگین و انحراف معیار نمرات خرده مهارت‌های مدیریت عواطف و احساسات، درک پیام (01/0, p=57/2t=) و قاطعیت در ارتباط (02/0, p=26/2t=) ارتباط آماری معنادار وجود داشت. نتیجه‌گیری: با توجه به میانگین نمره کل مهارت‌های ارتباطی و میانگین نمرات خرده مهارت‌ها در گروه‌های مختلف و وجود تفاوت معنادار در برخی از این خرده مهارت‌ها، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، به منظور ارتقای مهارت‌های ارتباطی و بهبود ارتباط استاد با دانشجویان در فرآیند آموزش پیشنهاد می‌شود.
متن کامل [PDF 301 kb]   (2688 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: ساير موارد
دریافت: 1390/10/25 | پذیرش: 1391/4/27 | انتشار: 1391/9/25 | انتشار الکترونیک: 1391/9/25

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی می باشد.

© 2024 All Rights Reserved | Iranian Journal of Medical Education